Nieuwe fase in Lelylijn: MIRT-onderzoek ingesteld
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Groningen, Friesland en Drenthe hebben nieuwe afspraken gemaakt over een onderzoek naar de Lelylijn, de toekomstige treinverbinding tussen Groningen, Leeuwarden en de Randstad. In het zogenoemde MIRT-onderzoek wordt gekeken hoe de economie, woningbouw en een betere bereikbaarheid elkaar kunnen versterken.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Doen: waarschijnlijk de goedkoopste manier om NNL (Noord Nederland) snel te ontsluiten. Want door greenfield kan men deze meteen aanleggen via de nieuwste standaarden. Goed om ook bij de Duitsers nu meteen te melden dat verdere upgrade van de Wunderline nodig is, want de upgrade van Emmerik-Oberhausen duurt ook 35 jaar.
En Almere moet eigenlijk met A’dam worden verbonden via de IJmeerlijn (dom dat de grootste voorstad niet is aangesloten op het metronetwerk van de hoofdstad): meer ruimte spoor
Twee weken geleden heb ik nog naar een reportage van Omroep Fryslan (uitgezonden door de NPO) zitten kijken waarin een directielid van DB zeer uitgesproken verklaarde dat zij er niets in zien om de Wunderlinie op te nemen in het TENT-T. Volgens DB zal deze door gebrek aan reizigersvolume altijd een regionale lijn blijven. Reizigers die snel naar Noord-Duitsland en Denemarken willen reizen zullen dit via de knooppunten Osnabruck en Hannover moeten blijven doen, aldus Deutsche Bahn.
De verbinding Amsterdam-Hengelo-Osnabruck- Hamburg is een veel betere/snellere verbinding.
Tussen Osnabruck-Bremen wordt nu al 200 km/u gereden.
Grootste deel van traject Groningen-Bremen ligt op Duits grondgebied. Tenzij wij alles betalen zal Duitsland nooit tot aanleg van een HSL verbinding overgaan.
IK zal toejuichen dat die lijn er eindelijk eens komt her en der heb ik toezeggingen zwart op wit dat met de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen ; ik vind echter wel omtrent meerwaarde dat Lemmer ook moet worden opgenomen
nog maal mijn reactie wat ik net vertelde
@ Marc : natuurlijk willen NS en DB vervoersbundeling via Osnabrück. Dat past binnen de huidige vervoersarchitectuur. Een directe verbinding via Groningen is door de Europese open-access-markt en ERTMS een directe bedreiging voor hun binnenlandse vervoers-rentabiliteit en -monopoliepositie. Geen wonder dat de oude nationale vervoerders tegenspartelen.
Dit is waar alles om draait: de KLANT moet kunnen kiezen. Ga ik met overstap via Osnabrück, of direct via Groningen ? DAN krijg je marktwerking!