‘Zonnepanelen op Duits spoor leveren evenveel energie op als 5 kerncentrales’

Solar Rail
Bron: Bankset Energy Corporation Bankset Energy Corporation

In Duitsland wordt een proef gestart met zonnepanelen op de dwarsliggers tussen het spoor. DB en het Britse bedrijf Bankset zijn verantwoordelijk voor het project en noemen de potentie in het kader van duurzaamheid “enorm”. ProRail volgt het Duitse onderzoek nauwlettend, om hier vervolgens lering uit te halen voor het verder verduurzamen van het Nederlandse spoor.

DB zegt dat de zonnepanelen kunnen helpen bij de doelstelling van de vervoerder om rond 2040 geheel klimaatneutraal te kunnen opereren. De eerste tests van DB en Bankset zullen plaatsvinden op een DB-testlocatie bij het Ertsgebergte in de Duitse deelstaat Saksen.

Onderzoek

Helemaal nieuw is het idee om zonnepanelen op het spoor te plaatsen niet. Maar tot nu toe zijn plannen om te investeren in zonne-energie op het spoor blijven liggen. DB heeft daar nog eens goed naar gekeken, omdat het spoor een ideale plek kan zijn om op een duurzame manier energie op te wekken. Onderzocht moet worden wat de nadelen kunnen zijn van het plaatsen van zonnepanelen op de dwarsliggers, bijvoorbeeld slijtage aan het treinmaterieel.

Vermogen van vijf kerncentrales

Bankset heeft berekent dat er met de zonnepanelen per kilometer spoorlijn 100 kilowatt aan elektriciteit kan worden opgewekt. Volgens DB, goed voor tientallen duizenden kilometers spoor in Duitsland, zou je dat kunnen vertalen met het vermogen van vijf kerncentrales.

ProRail volgt ontwikkelingen met interesse

ProRail volgt met interesse de Duitse proef met zonnepanelen op de dwarsliggers. “We zullen de resultaten daarvan nauwlettend in de gaten houden”, aldus woordvoerder Martijn de Graaf. “Dat doen we omdat het eventueel bij kan dragen aan onze eigen duurzame ambities. We willen namelijk in 2030 evenveel energie opwekken als dat we verbruiken. Dat doen we ondermeer door zonnepanelen op daken en geluidsschermen te plaatsen, maar ook door kritisch te kijken naar het energieverbruik.”

De Graaf: “Als uit Duits onderzoek blijkt dat de mogelijkheden voor het opwekken van zonne-energie op dwarsliggers mogelijk is, dan is het altijd goed om te kijken wat wij daar mee kunnen. Daar zullen we dan ook zeker goed naar kijken.” Wel moet, aldus ProRail, rekening worden gehouden met de Nederlandse cijfers. “Nederland heeft in totaal minder kilometers spoor dan Duitsland”, zo besluit De Graaf.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “‘Zonnepanelen op Duits spoor leveren evenveel energie op als 5 kerncentrales’”

Rob Janssen|13.07.22|13:29

Binnen de kortste keren zijn alle panelen verdwenen.

Charles Ouweland|14.07.22|14:25

Interessante ontwikkeling. Wat gebeurt er als er een stopmachine langskomt? De kabeltjes op de foto gaan dat niet overleven en de panelen zelf…

Kees Burger|25.07.22|14:12

Klopt dat eigenlijk wel? Een gemiddelde kerncentrale doet zo’n 1100 MWe, 24/7. En we hebben vooral energie nodig als het koud en donker is. Niemand die het narekend, perceptie is wat telt. Realiteit komt op plaats 5, want 90% van het electoraat (en 70% van de politiek) snapt er toch geen snars van. :D

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zonnepanelen op Duits spoor leveren evenveel energie op als 5 kerncentrales’ | SpoorPro.nl

‘Zonnepanelen op Duits spoor leveren evenveel energie op als 5 kerncentrales’

Solar Rail
Bron: Bankset Energy Corporation Bankset Energy Corporation

In Duitsland wordt een proef gestart met zonnepanelen op de dwarsliggers tussen het spoor. DB en het Britse bedrijf Bankset zijn verantwoordelijk voor het project en noemen de potentie in het kader van duurzaamheid “enorm”. ProRail volgt het Duitse onderzoek nauwlettend, om hier vervolgens lering uit te halen voor het verder verduurzamen van het Nederlandse spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “‘Zonnepanelen op Duits spoor leveren evenveel energie op als 5 kerncentrales’”

Rob Janssen|13.07.22|13:29

Binnen de kortste keren zijn alle panelen verdwenen.

Charles Ouweland|14.07.22|14:25

Interessante ontwikkeling. Wat gebeurt er als er een stopmachine langskomt? De kabeltjes op de foto gaan dat niet overleven en de panelen zelf…

Kees Burger|25.07.22|14:12

Klopt dat eigenlijk wel? Een gemiddelde kerncentrale doet zo’n 1100 MWe, 24/7. En we hebben vooral energie nodig als het koud en donker is. Niemand die het narekend, perceptie is wat telt. Realiteit komt op plaats 5, want 90% van het electoraat (en 70% van de politiek) snapt er toch geen snars van. :D

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.