Duits 9 euro-ticket heeft autorit amper vervangen
Het goedkope maandticket voor het openbaar vervoer dat Duitsland deze zomer heeft ingevoerd, heeft er amper voor gezorgd dat de auto minder werd gebruikt, melden onderzoekers op basis van voorlopige gegevens. Het 9 euro-kaartje is vooral gebruikt om extra met het OV te reizen, niet om de auto te laten staan.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Alleen: was het een doel om een modal shift te bereiken met het 9-Euro-Ticket of was het gewoon ter verlichting van de hogere prijzen door de inval van Rusland in Oekraine net als de accijnsverlaging op autobrandstof (die mensen met grote benzineslurpende auto’s bevoordeelt)?
Waarom moet de mileuvriendelijke transportvorm weer aan extra doelen voldoen en wordt de vervuiler en ruimtevreter met rust gelaten? Dat zou nog eens (onderzoeks)journalistiek zijn.
Wie zijn die anonieme “onderzoekers”?