Treinverbinding Hamm-Venlo rijdt vanaf 2026 door tot Eindhoven
Vanaf 2026 is Eindhoven het nieuwe begin- en eindstation voor de lijn tussen het Duitse Hamm en Nederland. Eerder was dat Venlo, maar de zogeheten MaasWupper-Express zal voortaan doorrijden tot Eindhoven. Nu worden nog de stations Hamm, Hamm, Hagen, Wuppertal, Düsseldorf, Neuss en Mönchengladbach via Venlo aangedaan.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dit zal straks in de praktijk wel op dezelfde manier gaan uitpakken als met de trein van Bielefeld naar Hengelo: die houdt het vaak in Bad Bentheim al voor gezien en keert dan weer terug naar Bielefeld, want dat was nu eenmaal het vroegere traject. In dit geval zal het dus wel vaak bij Venlo gaan blijven, zodat de reizigers alsnog moeten rennen voor aansluiting met de NS-intercity. Tenminste, als die niet geschrapt wordt om juist plaats te maken voor die Duitse trein!
Eindhoven – Düsseldorf zou toch een I/C verbinding worden? Want de huidige MaasWupper-Express is Regionalbahn, en stopt op 20 tussenstations tot Hamm. In Nederland willen we juist sneller treinen naar Duitse steden!
Wat echt nodig is, is verdubbeling van het Kaldenkerken – Dülken, een stukje van 12 km, waar een deel al passeersporen heeft. Dit voor extra capaciteit tbv de I/C, de ICE vanaf A’dam als het spoor naar Oberhausen eruit ligt en extra goederen.