‘Proef bij Oldenzaal van groot belang realiseren snellere reistijd naar Berlijn’
De realisatie van een snellere reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is mede afhankelijk van de proef naar de stevigheid van de bodem tussen Deventer en Oldenzaal. Deze proef zal volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail over “niet al te lange tijd” gaan beginnen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik vraag me al langer af of de overgang op de zwaardere, hogere en aldus stijvere spoorstaaf UIC60 het probleem deels zou kunnen beperken. De punt-aslast wordt dan immers over een grotere oppervlakte verspreid. Of een constructie zoals je ook ziet op ontsporingsgevaarlijke plekken, met 2 extra spoorstaven aan de binnenzijde. Ook dat zorgt voor extra stijfheid en spreiding van de aslast. En en-passant ook voor een lager ontsporingsrisico, wat met al die overwegen een nuttige bijvangst zou zijn,