Groningen spreekt ambitie uit om waterstofhoofdstad van Europa te worden
De gemeente en provincie Groningen zetten vol in op waterstof als duurzamere reisoptie. Samen met Marketing Groningen is de stad een speciale waterstofcampagne begonnen. De campagne zet in op Groningen als Hydrogen Capital, de waterstof hoofdstad van Europa. Volgens de gemeente is Groningen koploper op het gebied van groen waterstofverbruik.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Zo zie je maar weer hoe machtige industrielobby’s werken. In Nederland zijn partiele of volledige electrificatie by far de beste optie. Hoofdreden: het maakt de dagelijkse exploitatie goedkoper én sneller. Voor (nu nog) onrendabele spoorlijnen is dat helemaal cruciaal. Waterstof maakt de exploitatie juist duurder, fors minder energie-efficient en met zekerheid ook niet sneller. Waarom kiest Arriva zelf voor electrisch en batterij ? Simpel: omdat ze logisch denken ipv een lobby achterna hollen.
Het Noorden des lands heeft er patent op om zijn eigen toekomstige teleurstellingen te organiseren. In het verleden betrof dat het aantrekken van werkgelegenheid uit de Randstad die tien jaar later weer verdwenen was en het aanleggen van de Eemshaven waarvan de kades leeg bleven. Nu gaat het om de aanleg van een bij voorbaat zwaar onrendabele Lelylijn en de productie van peperdure groene waterstof om te verduurzamen. Ik wens voor de Groningers het allerbeste, maar vooral betere bestuurders.