ProRail gaat ‘meer werk dan ooit’ verzetten in 2023

Swietelsky / ProRail werkzaamheden Culemborg
Een werktrein tussen Culemborg en Geldermalsen 2022, Kenneth Steffers / ProMedia

ProRail schroeft volgend jaar het werk aan de spoorse infrastructuur met 35 procent op vergeleken met 2022. Daarvoor staan in 2023 in totaal 40 buitendienststellingen van drie dagen of meer gepland, zes meer dan afgelopen jaar.

“We werken naar 30 procent reizigersgroei en 50 procent meer goederentreinen rond 2030. Daarvoor is meer onderhoud en vernieuwing nodig. We proberen daarbij uiteraard zo veel mogelijk hinder voor reizigers en vervoerders te voorkomen”, laat een woordvoerder dinsdag weten aan SpoorPro.

Het grootste aantal buitendienststellingen, 18 in totaal, staat gepland voor de regio Noord-Oost. In de regio Randstad-Noord staan 12 buitendienststellingen gepland, voor Randstad-Zuid drie. In regio Zuid, tenslotte, staan zeven buitendienststellingen op de kalender.

Tussen Leeuwarden en Meppel wordt in 2023 gedurende 18 dagen gewerkt, waarmee dit traject koploper is wat de duur van de geplande buitendienststellingen betreft. “De lengte van een buitendienststelling is van allerlei zaken afhankelijk. In drukke gebieden met veel sporen is het effect anders dan op plekken waar maar een of twee sporen liggen. De hoeveelheid werk is daar uiteraard ook op van invloed”, meldt ProRail.

Andere trajecten waar de reiziger het volgend jaar gedurende langere periode zonder treinen moet stellen, zijn Gouda-Den Haag (16 dagen), Apeldoorn-Stroe, Deventer en Klarenbeek (16 dagen), Assen-Meppel, Groningen-Bremen en Roosendaal-Lage Zwaluwe (stuk voor stuk twee weken) en Almere Oostvaarders naar Swifterbant en Lelystad (13 dagen). Grof gezegd blijven alleen de Betuwe en Zuid-Limburg in 2023 buiten schot.

Veel infrastructurele projecten, niet alleen die in de spoorsector maar ook daarbuiten, staan onderdruk vanwege materiaaltekorten en lange levertijden. ProRail zegt maatregelen genomen te hebben om “dit zo goed mogelijk te ondervangen.” De spoorbeheerder zal onder meer beter toezien op prioritering, zodat de materialen daar terecht komen waar ze het hardst nodig zijn.

Geplande buitendienststellingen 2023.
Het grootste aantal buitendienststellingen, 18 in totaal, staat gepland voor de regio Noord-Oost. Afbeelding: ProRail

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

2 reacties op “ProRail gaat ‘meer werk dan ooit’ verzetten in 2023”

Illya Vaes|22.12.22|16:08

Swifterbant, niet Swifterbrand… 🤔😏

Kenneth Steffers|28.12.22|17:41

Gelukkig staat er niets in brand. Het is aangepast.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail gaat ‘meer werk dan ooit’ verzetten in 2023 | SpoorPro.nl

ProRail gaat ‘meer werk dan ooit’ verzetten in 2023

Swietelsky / ProRail werkzaamheden Culemborg
Een werktrein tussen Culemborg en Geldermalsen 2022, Kenneth Steffers / ProMedia

ProRail schroeft volgend jaar het werk aan de spoorse infrastructuur met 35 procent op vergeleken met 2022. Daarvoor staan in 2023 in totaal 40 buitendienststellingen van drie dagen of meer gepland, zes meer dan afgelopen jaar.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

2 reacties op “ProRail gaat ‘meer werk dan ooit’ verzetten in 2023”

Illya Vaes|22.12.22|16:08

Swifterbant, niet Swifterbrand… 🤔😏

Kenneth Steffers|28.12.22|17:41

Gelukkig staat er niets in brand. Het is aangepast.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.