Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet
Bovenleidingen van trams, treinen en trolleybussen koppelen aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden; de spoorsector ziet het wel zitten. De bovenleidingen worden immers niet altijd volledig benut en kunnen goed stroom leveren op gunstige locaties. Technisch is het mogelijk, alleen de wetgeving staat het nog niet toe.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Deze truc werkt natuurlijk niet in Leiden, Apeldoorn, Groningen en Eindhoven, om maar een paar voorbeelden te noemen. Begin maar met tram- en trolleynetten uit te breiden. Ik bedoel, een respectabele stad als Eindhoven verdient toch een lightrail- of tramnet? Sowieso zou een fallback scenario, een achtervang voor het NS-net nuttig zijn in de Brabantse stedenrij, een economisch zwaartepunt in ons land met een uitloper naar Antwerpen. Te debiel voor woorden dat dat er niet is.
Ik gebruik de bovenleiding van de trams al jaren voor mijn wietplantage… niemand die het door heeft
De belangrijkste winst voor railvervoerders zit em in het voor 100% kunnen benutten van teruggeleverde remenergie van treinen. Dat scheelt fors knaken. Tevens biedt het NS op de stations de mogelijkheid om de kaartautomaten, verlichting, OV-chipkaart-apparatuur, liften etc ook vanuit de bovenleiding te voeden. Dan benut men zelf de eigen remenergie, en tevens vormt het een noodstroom-backup bij locale netspannings-uitval.