Emplacement Leeuwarden en Noordelijke Nevenlijnen op de schop
De voorbereidingen op de werkzaamheden aan het spoorwegemplacement in Leeuwarden en het spoor tussen de Friese hoofdstad en Sneek/Stavoren en Harlingen zijn gestart. Komende zomer beginnen de werkzaamheden die ertoe moeten leiden dat het treinverkeer op deze ‘Noordelijke Nevenlijnen’ een stuk vlotter kan verlopen, waardoor de dienstregeling uitgebreid kan worden. Het is dan bijvoorbeeld de bedoeling om elk kwartier een trein tussen Leeuwarden en Sneek te gaan laten rijden.
Het grootste deel van de werkzaamheden vindt plaats op het opstelterrein van emplacement Leeuwarden. Daar worden oude sporen en wissels vervangen, spoor 1 en 2 worden uit elkaar gelegd en er wordt een stuk nieuw spoor aangelegd. Verder wordt er een deel bovenleiding aangelegd richting Sneek en Harlingen, zodat de treinen daar het eerste deel van het traject op stroom rijden. Richting Harlingen loopt de bovenleiding straks door tot aan het Van Harinxmakanaal. De hybride treinen van vervoerder Arriva kunnen zo op snelheid komen alvorens over te schakelen op diesel. Volledige elektrificering van de trajecten zit er nog niet in, waardoor de treinen over delen van het traject op diesel rijden.
Daarnaast zal er op het emplacement worden gewerkt aan service- en opstelsporen, wordt de drainage verbeterd en wordt de wisselverwarming ‘van het gas gehaald’: deze functioneert straks elektrisch. De werkzaamheden zorgen ervoor dat het spoor op beide trajecten een stuk betrouwbaarder én duurzamer wordt. “Samen met Strukton Rail verbeteren we emplacement Leeuwarden. De verbeterde infrastructuur zorgt voor een betere dienstregeling en daarmee voor meer duurzame mobiliteit per spoor. De aanpassingen leveren voordelen op voor reizigers én gebruikers van het emplacement”, aldus ProRail-directeur John Voppen in januari jl. na ondertekening van het contract tussen de spoorwegbeheerder en de aannemer.
Stikstofuitstoot blijft ruim onder de norm
Het project wordt uitgevoerd binnen de opgelegde stikstofbeperkingen. De stikstofuitspraak van de Raad van State in november vorig jaar leidde er nog toe dat er nieuwe berekeningen gemaakt moesten worden, zoals bij veel infrastructurele (bouw)werken het geval was. De werkzaamheden in Leeuwarden lopen geen gevaar: de uitstoot blijft ruim onder de norm, mede doordat ervoor is gekozen om veel bouwmaterialen via het spoor naar de gewenste plaats te brengen.
De komende maanden zullen alle betrokken partijen verder werken aan de voorbereidingen op het project. Dan zal ook duidelijk worden hoe de precieze planning eruit gaat zien en wanneer, hoe vaak en hoe lang er buitendienstellingen nodig zijn. Om de overlast voor reizigers te beperken zullen er periodes zijn waarin ’s nachts wordt gewerkt.
Lees ook:
- Strukton Rail tekent contract voor vernieuwing emplacement Leeuwarden
- Lobby noordoost-Nederland beloond door Tweede Kamer: 113 miljoen voor spoorinfra
- Kabinet steekt miljarden in infrastructuur, veel geld naar spoorbouw
- Noordelijke provincies ‘vergeten’ in miljardenregen voor spoorinfrastructuur
- Noordoostelijke provincies trekken samen op om Nedersaksenlijn toch voor elkaar te krijgen
- Kamerpartijen pleiten voor miljoeneninvestering infra in “onderbedeeld” Noord-Nederland
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?