Staatsecretaris zet deur op kier voor Limburgse deelname aan gesprekken over nieuwe IJzeren Rijn

Goederenlijn 10 Antwerpen
Goederenlijn 10, Haven van Antwerpen, Linkeroever 2008, Smiley.toerist / Wikimedia Commons

Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen gaat op korte termijn in gesprek met de Limburgse Gedeputeerde Maarten van Gaans over deelname van de provincie aan de gesprekken over een nieuwe spoorverbinding tussen de Antwerpse haven door Nederland naar het Duitse Roergebied. Dat bevestigt het ministerie vrijdag in een reactie op een brief van de provincie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “Staatsecretaris zet deur op kier voor Limburgse deelname aan gesprekken over nieuwe IJzeren Rijn”

Marc Busio|24.03.23|10:25

Daar gaan we weer! Dit dossier is toch ‘done and dusted’ zoals de Engelsen dat plegen te zeggen. En al zou je het dan nieuw leven in willen blazen, dan staat of valt dat niet alleen met nieuwe spoorinfrastructuur aan Nederlandse, maar zeker ook aan Duitse zijde. De drie spoorlijntjes die vanuit Limburg de grens met Duitsland overgaan hebben onvoldoende capaciteit cq. potentie om onderdeel te gaan vormen van een volwaardige goederenspoorroute.

Jos Uitterhoeve|24.03.23|11:55

Risico’s transport gevaarlijke stoffen. Je kunt al beginnen met het verminderen van het risico door de spoor infra structuur dusdanig in te richten dat het risico’s tot crashen op het spoor nooit veroorzaakt wordt door tekortkomingen op het bestaande spoor. Een Brabantspoor accepteren zoals het nu erbij ligt is belachelijk. Als je een kilometer van het spoor afwoont hoor je de vrachttreinen nog over de verbindingen knallen. De grote steden hebben geen last. Daar rijdt alles langzamer.

Bert Havinga|27.03.23|09:43

We indertijd een mooi HSLijntje betaald voor de Belgen. Als de Belgen iets dergelijks in gedachten hebben, weten ze ongeveer wat het hun vandaag de dag gaat kosten om aan de wensen van de omgeving tegemoet te komen.

Arjan Krabbenbos|11.04.23|15:57

Deze grenslijnen zijn ideaal voor reizigerstreinen, omdat het om lichtere treinen gaat. Goederenverkeer kan het beste via Betuweroute en Montzenroute gaan, die speciaal hiervoor zijn gebouwd. Elektrische treinen, waterstof of accutreinstellen zijn duurzamer dan oude dieseltreinstellen ook qua geluid. Metro aan Zee is een lightrailproject wat onlangs geopend is en slim ingepast is in het duinlandschap. Dat de kan ook met deze verbinding, waardoor je ook makkelijk een recreatiegebied kan bereiken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatsecretaris zet deur op kier voor Limburgse deelname aan gesprekken over nieuwe IJzeren Rijn | SpoorPro.nl

Staatsecretaris zet deur op kier voor Limburgse deelname aan gesprekken over nieuwe IJzeren Rijn

Goederenlijn 10 Antwerpen
Goederenlijn 10, Haven van Antwerpen, Linkeroever 2008, Smiley.toerist / Wikimedia Commons

Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen gaat op korte termijn in gesprek met de Limburgse Gedeputeerde Maarten van Gaans over deelname van de provincie aan de gesprekken over een nieuwe spoorverbinding tussen de Antwerpse haven door Nederland naar het Duitse Roergebied. Dat bevestigt het ministerie vrijdag in een reactie op een brief van de provincie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “Staatsecretaris zet deur op kier voor Limburgse deelname aan gesprekken over nieuwe IJzeren Rijn”

Marc Busio|24.03.23|10:25

Daar gaan we weer! Dit dossier is toch ‘done and dusted’ zoals de Engelsen dat plegen te zeggen. En al zou je het dan nieuw leven in willen blazen, dan staat of valt dat niet alleen met nieuwe spoorinfrastructuur aan Nederlandse, maar zeker ook aan Duitse zijde. De drie spoorlijntjes die vanuit Limburg de grens met Duitsland overgaan hebben onvoldoende capaciteit cq. potentie om onderdeel te gaan vormen van een volwaardige goederenspoorroute.

Jos Uitterhoeve|24.03.23|11:55

Risico’s transport gevaarlijke stoffen. Je kunt al beginnen met het verminderen van het risico door de spoor infra structuur dusdanig in te richten dat het risico’s tot crashen op het spoor nooit veroorzaakt wordt door tekortkomingen op het bestaande spoor. Een Brabantspoor accepteren zoals het nu erbij ligt is belachelijk. Als je een kilometer van het spoor afwoont hoor je de vrachttreinen nog over de verbindingen knallen. De grote steden hebben geen last. Daar rijdt alles langzamer.

Bert Havinga|27.03.23|09:43

We indertijd een mooi HSLijntje betaald voor de Belgen. Als de Belgen iets dergelijks in gedachten hebben, weten ze ongeveer wat het hun vandaag de dag gaat kosten om aan de wensen van de omgeving tegemoet te komen.

Arjan Krabbenbos|11.04.23|15:57

Deze grenslijnen zijn ideaal voor reizigerstreinen, omdat het om lichtere treinen gaat. Goederenverkeer kan het beste via Betuweroute en Montzenroute gaan, die speciaal hiervoor zijn gebouwd. Elektrische treinen, waterstof of accutreinstellen zijn duurzamer dan oude dieseltreinstellen ook qua geluid. Metro aan Zee is een lightrailproject wat onlangs geopend is en slim ingepast is in het duinlandschap. Dat de kan ook met deze verbinding, waardoor je ook makkelijk een recreatiegebied kan bereiken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.