Oplopend miljoenentekort PHS vormt donkere wolk boven spoorbouw
Het potentieel tekort van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) is na een periode van afname met bijna 20 miljoen euro gestegen, blijkt uit de achtste voortgangsrapportage van PHS over de tweede helft van 2022. Daarnaast hangen procedures en schaarste aan personeel als een donkere wolk boven de haalbaarheid van de werkzaamheden in geplande treinvrije periodes.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Een goede reden dus om de noodzaak van dit programma nog eens goed tegen het licht te houden. De bouwers om het programma te realiseren zijn er niet, de conducteurs en machinisten om die extra treinen te laten rijden zijn er niet en de passagiers die hiermee vervoerd zouden moeten worden zijn er niet. Kortom, gebruik het geld om de huidige capaciteit en dienstverlening in stand te houden, want dat op zich zal de komende jaren al voldoende uitdagend blijken te zijn.
Is het een commercieel belang om PHS te hebben, oftewel: vragen reizigers om een 10’drgl? De meesten zullen elk 15′ ook voldoende vinden. Reizigers reizen nog steeds minder in de spitsen, maar wel meer in het weekeinde, maar dan kunnen treinen nog goed versterkt worden. In de spits gaat het vnl. om voldoende capaciteit te bieden, zoals tussen Ehv en Asd. Voor de rest niet meer in een 10/20 verdeling, maar met goede aansluitingen elk kwartier. Dus eens met Marc.