Vraagtekens bij plannen ProRail om derde spoor Heerhugowaard te verwijderen
In Heerhugowaard is er kritiek op het verwijderen van het derde spoor. Dat spoor moet volgens ProRail worden geschrapt om juist meer treinverkeer mogelijk te maken van en naar Heerhugowaard. Echter ziet niet iedereen het schrappen van het spoor als verrijking van de spoorinfra, integendeel. Het derde spoor wordt nu, bijvoorbeeld tijdens werkzaamheden, gebruikt om de treinen te laten keren.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.Ā
Bent u al abonnee?
Het lijkt steeds meer beleid van ProRail te zijn om elke wissel maar te willen verwijderen, die vraagt nl. maar onderhoud en zou maar ooit eens een keer gestoord kunnen raken. Op die manier is Utrecht C al een verzameling van 5 haltes aan de vrije baan geworden, een voorland voor Amsterdam C? Zo ook Naarden=Bussum, Oisterwijk haltes aan de vrije baan, zonder inhaal- of kruisingsmogelijkheid.
Voor het geld dat het verwijderen van wissels kost (= herontwerp van de situatie met alle bijbehorende kosten) kun je decennia “onderhoud” (meer op papier dan in werkelijkheid) betalen.
En kans op storing is geen natuurwet maar heeft te maken met goede (= soms dure) spullenboel kopen en goed (preventief!) onderhouden. Maar daarvoor wordt dan weer NIET in Japan gekeken…
Ā“BijsturingĀ“ m.b.v. wissels in geval van een verstoring is voordelig voor reizigers omdat ze toch met de trein op hun bestemming kunnen komen, maar niet voor de spoorwegmaatschappij omdat daarbij onvermijdelijk grote vertragingen optreden. Voor NS is het veel aantrekkelijker om het treinverkeer op het traject volledig stil te leggen omdat een trein die niet rijdt ook niet in de vertragingsstatistieken terecht komt. Dus zowel NS als ProRail hebben baat bij minder wissels in het spoorwegnet.