Onderzoek naar baanstabiliteit voor snellere IC-Berlijn aanstaande
In de provincie Overijssel worden na de zomer op drie locaties meetsystemen geïnstalleerd. Daarmee gaat ProRail de spoorbaan in de gaten houden. Dat is nodig omdat vanaf 10 december de IC-Berlijn met een nieuwe, zwaardere locomotief gaat rijden. Mogelijk heeft dat gevolgen voor de baanstabiliteit.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Alweer een verdienmodel. Mooi he? Kost een paar miljoen, en wat hebben we dan ? Academische modellen en rapporten.
Hebben we ook oplossingen ? Nee, daarvoor is aanvullend onderzoek nodig. Intern extern advies nodig. En aanbestedingen.
Om dat goed te kunnen doen is meer extern advies nodig. En meer interne manpower. Want er moeten aangepaste OntwerpVoorschriften opgesteld worden.
Nog meer inhuur. En het moet bestuurlijk besproken worden. Communicatie met omwonenden. Inhuur. Overleg. Congres !
En de oude 1200..die reed daar ook…110 ton
Als er vanaf volgend jaar geen locomotiefwissel meer nodig is in Bad Bentheim komt die IC-Berlijn een kwartier eerder bij Oldenzaal Nederland binnen, om vervolgens achter de sprinter Almelo-Apeldoorn aan te sukkelen. Kortom, stabiel of instabiel, een hoge snelheid zal ie op Nederlandse bodem toch nooit gaan halen.