Spoorboog Hoogeveen klaar voor TT

De spoorboog bij Hoogeveen
De spoorboog bij Hoogeveen is zoals gepland op tijd klaar voor de TT van Assen. ProRail/pri

De treinmachinist die donderdag als eerste door de nieuwe spoorboog bij Hoogeveen rijdt, zal mogelijk hetzelfde gevoel hebben als Francesco Bagnaia wanneer die vrijdagochtend tijdens de eerste vrije training door de Meeuwenmeer-bocht vliegt. Met 140 erdoorheen, in plaats van de slome 80 kilometer per uur. De afgelopen tien dagen is er door aannemer VolkerRail keihard gewerkt aan de nieuwe spoorboog, waardoor men keurig op schema zit en het traject donderdag in gebruik kan worden genomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Spoorboog Hoogeveen klaar voor TT”

A C F Sierts|20.06.23|17:41

Ik val in herhaling, maar vergeet toch niet steeds de ENORME dagelijkse energie- en kostenbesparing die dit oplevert. Het onnodig afremmen – en vervolgens weer opnieuw moeten optrekken van 80 naar 140 van de IC’s was een ronduit idioot-bizarre energie- en geldverspilling, en dat 2×2= 4x per uur.
Maar vergis u niet: in Meppel blijft deze bizarre energieverspilling gewoon doorgaan, en iets voor Staphorst ligt ook nog een onnodige afremming. Idem bij Harderwijk.
ProRail moet zich diep schamen…

Pat Rick|22.06.23|11:04

@Sierts: remengergie wordt ook teruggewonnen bij moderne treinstellen. Lijkt gewoon PR van ProRail. Project lijkt om makkelijk te scoren, terwijl moeilijkere zaken die echt iets opleveren niet worden aangepakt, zoals verdubbeling Maaslijn, station Acht/Eindhoven Airport, verdubbeling bij Olst.

asierts|22.11.23|17:53

@ Pat Rick: Hoezo PR van ProRail ? Dit project is het resultaat van een decennialange politieke inzet om de reistijd Randstad-Noorden te verminderen. Die 75 seconden lijkt misschien gering, maar is extreem belangrijk voor een hogere aansluitbetrouwbaarheid in vooral Groningen. Die (trein)aansluitingen waren erg krap, maar lieten zich door enkelspoor niet eenvoudig verbeteren. Dit miniprojectje van 22 miljoen is een zegen voor de Groningse (overstap)reiziger. Nu Meppel nog versnellen !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorboog Hoogeveen klaar voor TT | SpoorPro.nl

Spoorboog Hoogeveen klaar voor TT

De spoorboog bij Hoogeveen
De spoorboog bij Hoogeveen is zoals gepland op tijd klaar voor de TT van Assen. ProRail/pri

De treinmachinist die donderdag als eerste door de nieuwe spoorboog bij Hoogeveen rijdt, zal mogelijk hetzelfde gevoel hebben als Francesco Bagnaia wanneer die vrijdagochtend tijdens de eerste vrije training door de Meeuwenmeer-bocht vliegt. Met 140 erdoorheen, in plaats van de slome 80 kilometer per uur. De afgelopen tien dagen is er door aannemer VolkerRail keihard gewerkt aan de nieuwe spoorboog, waardoor men keurig op schema zit en het traject donderdag in gebruik kan worden genomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Spoorboog Hoogeveen klaar voor TT”

A C F Sierts|20.06.23|17:41

Ik val in herhaling, maar vergeet toch niet steeds de ENORME dagelijkse energie- en kostenbesparing die dit oplevert. Het onnodig afremmen – en vervolgens weer opnieuw moeten optrekken van 80 naar 140 van de IC’s was een ronduit idioot-bizarre energie- en geldverspilling, en dat 2×2= 4x per uur.
Maar vergis u niet: in Meppel blijft deze bizarre energieverspilling gewoon doorgaan, en iets voor Staphorst ligt ook nog een onnodige afremming. Idem bij Harderwijk.
ProRail moet zich diep schamen…

Pat Rick|22.06.23|11:04

@Sierts: remengergie wordt ook teruggewonnen bij moderne treinstellen. Lijkt gewoon PR van ProRail. Project lijkt om makkelijk te scoren, terwijl moeilijkere zaken die echt iets opleveren niet worden aangepakt, zoals verdubbeling Maaslijn, station Acht/Eindhoven Airport, verdubbeling bij Olst.

asierts|22.11.23|17:53

@ Pat Rick: Hoezo PR van ProRail ? Dit project is het resultaat van een decennialange politieke inzet om de reistijd Randstad-Noorden te verminderen. Die 75 seconden lijkt misschien gering, maar is extreem belangrijk voor een hogere aansluitbetrouwbaarheid in vooral Groningen. Die (trein)aansluitingen waren erg krap, maar lieten zich door enkelspoor niet eenvoudig verbeteren. Dit miniprojectje van 22 miljoen is een zegen voor de Groningse (overstap)reiziger. Nu Meppel nog versnellen !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.