GeoNext komt met eigen AI-platform
De wereld neemt bezit van Artificial Intelligence (AI). Of, misschien is het wel andersom, dat AI de wereld overneemt. Hoe dan ook, AI is er en zal blijven. Het is aan de mens en de markt in hoeverre AI een rol gaat spelen in het dagelijks leven. Bij het geodetische ingenieursbureau GeoNext zien ze wel brood in AI, al geeft het geometrische bedrijf er wel een eigen draai aan.
Praat met Nico Schaefers, Marcel de Koning en de. Linh Truong-Hong van GeoNext over AI en je krijgt met de minuut meer waardering voor ons eigen brein. “AI is mooi, maar het zou niets zijn zonder het menselijke brein”, zegt Marcel de Koning. “Het gaat erom wat je ermee doet”, knikt Nico Schaefers. “En daarom gaan we ons eigen AI-platform maken. Dat vergt een fikse investering, maar we zijn ervan overtuigd dat het de moeite waard is.”
“We gaan AI uitbreiden”, vertelt Linh Truong-Hong. “Je hebt AI en daar voegen we geometrische analyses aan toe, maar integreren ook onze eigen contextuele kennis. Met ons eigen AI-platform kunnen we straks 3D-modellen met semantische informatie maken waarin het hele spoorsysteem automatisch wordt opgebouwd. We maken gebruik van een procedure om 3D-geometrische modellen en semantische informatie van objecten te genereren, die de ruggengraat vormen van een Digital Twin. Ik noem maar wat: neem een seinpaal. We kunnen de objecten visualiseren in 3D, maar door contextuele kennis toe te voegen kunnen we de nauwkeurigheid van AI-voorspelling verbeteren. Dan weten we bijvoorbeeld ook dat die paal schuin kan komen te staan door een slappe bodem. En juist dat laatste is van groot belang, maar dat haal je niet uit data, dat moet je gewoon weten. Of: wat wij wel weten, maar de computer niet: of de paal van hout, staal of beton is en waar de bodem slap is of juist niet.”
‘Zo werkt ons brein, dat is ongeëvenaard’
De eerste belangrijke stap, waar GeoNext al geruime tijd mee bezig is, is om de automatische object extractie te vervolmaken. Schaefers legt het uit: “Je hoeft een mens maar drie keer een plaatje van een koe te laten zien en hij zal de koe in het weiland herkennen. Kijk maar hoe dat gaat met kleine kinderen en hun prentenboeken. Ze zien een paard en bij het wandelen roepen ze ineens ‘paard!’ Zo werkt ons brein, dat is ongeëvenaard. Een computer moet je dat allemaal leren. Zo kunnen we de computer bijvoorbeeld een lantaarnpaal leren herkennen. Maar dan ziet hij in de puntenwolk ineens iets dat op een lantaarnpaal lijkt, maar toch ook weer niet. Het is een lantaarnpaal met een reclamebord… Al die variabelen zul je dus in de computer moeten stoppen.”
Het ontwikkelen van dit eigen AI-platform past in toekomstvisie van GeoNext om haar klanten ook te gaan voorzien van informatie in plaats van alleen data. “Dus niet alleen data en/of puntenwolken met x-, y-, z-coördinaten – de gegenereerde data – geven antwoord op gestelde vragen”, vertelt Schaefers. “Semantische informatie iz zeker zo belangrijk. Dat moet je dus samenbrengen om tot de meest betrouwbare informatie te komen. Dat wordt namelijk cruciaal bij alle data waar we op de wereld mee overspoeld worden: wat wil je weten? Waar wil je die data voor gebruiken? Hoe wil je de data inzetten? De gewone wie-wat-waar-waarom-wanneer-en-hoe-vragen. Waar de kwaliteit van de data steeds belangrijker wordt. Ze blijven ook in AI een rol spelen. Sterker, ze worden nog belangrijker”, stelt De Koning.
LIDAR-specialist Linh Truong-Hong gaat het AI-platform van GeoNext vormgeven. Zijn opdracht luidt: een AI-platform maken waarmee GeoNext producten kan gaan maken van alle verzamelde data (zie figuur).
Daarnaast moet het AI-platform garant staan voor de allerhoogste betrouwbaarheid van de informatie die het genereert en presenteert. “We hopen het prototype van ons eigen AI-platform komende zomer klaar te hebben”, zegt hij. “Dan staat er iets moois, waarvan we niet alleen zelf veel profijt zullen hebben, maar vooral onze klanten.”
Meer weten over Artificial Intelligence en het gebruik van data in de spoorwereld, bezoek dan RailTech Europe ’24!
Lees ook:
- GeoNext gaat waardevolle data in producten verpakken
- ‘Koffiekopje’ monitort veiligheid en comfort van spoor
- Met behulp van Digitale Drieling kan ERTMS versneld worden uitgerold
- Spoorsector moet praktische toepasbaarheid van innovatie in de gaten houden
- ProRail selecteert elf oplossingen voor testfase ERTMS ASAP