Doorspoelen blusleidingen Rotterdam kost bijna 22 miljoen

Havenspoorlijn Rotterdam
De havenspoorlijn bij Amsterdam Rob Dammers/Flickr

De leidingen van het nieuwe blussysteem op emplacementen aan de havenspoorlijn in Rotterdam zijn nog niet doorgespoeld. Dat meldt staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. De leidingen zijn naar verwachting in de zomer van 2024 schoon genoeg voor gebruik. Voor de schoonmaak is 21,8 miljoen euro vrijgemaakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

5 reacties op “Doorspoelen blusleidingen Rotterdam kost bijna 22 miljoen”

A C F Sierts|08.03.24|17:49

Kan iemand mij uitleggen wat het functionele nut hiervan is? Bluswater is geen drinkwater, me dunkt.

Karel Samson|08.03.24|20:04

Waarom niet gewoon een aantal watercontainers op een wagon plaatsen met een pomp…. ongeveer 20.000M2 binnen 10 minuten op de juiste plaats. Natuurlijk wel met een speciale regeling zodat de BR-trein meteen kan uitrukken en absolute voorrang krijgt. Machinist moet een perslucht opleiding krijgen en de lok moet een “douche” hebben ter bescherming tegen de temperatuur
Waardeloos aangelegde leidingen kun je dan vergeten.

C. Koelewijn|11.03.24|16:07

22 miljoen? Spoelen ze die leidingen soms met vloeibaar goud?

Ruud Jan Jansen|12.03.24|09:20

Ik lees: “Voor de schoonmaak is 21,8 miljoen euro vrijgemaakt.” Ik vraag me af hoe ze aan dit bedrag komen. zou graag de onderbouwing willen zien…
Niet omdat ik het niet vertrouw, maar om er van te leren ;-)

Patrick EHV|12.03.24|09:53

Projecten bij ProRail schijnen altijd duur te zijn. Waarschijnlijk omdat ze hier een (al dan niet verborgen) mark-up gebruiken om de overhead te betalen. Infrabel kan elektrificeren voor 1,2 miljoen per strekkende kilometer. Dit is 3 keer goedkoper dan ProRail, terwijl ze in België tegen hogere specs werken (3 kV, ipv 1500 V). Management ProRail lijkt de status-quo vast te houden, maar de issues worden steeds groter. Zo wordt ProRail steeds minder relevant voor NL (maar houdt men wel de bonus).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Doorspoelen blusleidingen Rotterdam kost bijna 22 miljoen | SpoorPro.nl

Doorspoelen blusleidingen Rotterdam kost bijna 22 miljoen

Havenspoorlijn Rotterdam
De havenspoorlijn bij Amsterdam Rob Dammers/Flickr

De leidingen van het nieuwe blussysteem op emplacementen aan de havenspoorlijn in Rotterdam zijn nog niet doorgespoeld. Dat meldt staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. De leidingen zijn naar verwachting in de zomer van 2024 schoon genoeg voor gebruik. Voor de schoonmaak is 21,8 miljoen euro vrijgemaakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

5 reacties op “Doorspoelen blusleidingen Rotterdam kost bijna 22 miljoen”

A C F Sierts|08.03.24|17:49

Kan iemand mij uitleggen wat het functionele nut hiervan is? Bluswater is geen drinkwater, me dunkt.

Karel Samson|08.03.24|20:04

Waarom niet gewoon een aantal watercontainers op een wagon plaatsen met een pomp…. ongeveer 20.000M2 binnen 10 minuten op de juiste plaats. Natuurlijk wel met een speciale regeling zodat de BR-trein meteen kan uitrukken en absolute voorrang krijgt. Machinist moet een perslucht opleiding krijgen en de lok moet een “douche” hebben ter bescherming tegen de temperatuur
Waardeloos aangelegde leidingen kun je dan vergeten.

C. Koelewijn|11.03.24|16:07

22 miljoen? Spoelen ze die leidingen soms met vloeibaar goud?

Ruud Jan Jansen|12.03.24|09:20

Ik lees: “Voor de schoonmaak is 21,8 miljoen euro vrijgemaakt.” Ik vraag me af hoe ze aan dit bedrag komen. zou graag de onderbouwing willen zien…
Niet omdat ik het niet vertrouw, maar om er van te leren ;-)

Patrick EHV|12.03.24|09:53

Projecten bij ProRail schijnen altijd duur te zijn. Waarschijnlijk omdat ze hier een (al dan niet verborgen) mark-up gebruiken om de overhead te betalen. Infrabel kan elektrificeren voor 1,2 miljoen per strekkende kilometer. Dit is 3 keer goedkoper dan ProRail, terwijl ze in België tegen hogere specs werken (3 kV, ipv 1500 V). Management ProRail lijkt de status-quo vast te houden, maar de issues worden steeds groter. Zo wordt ProRail steeds minder relevant voor NL (maar houdt men wel de bonus).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.