Overijssel heeft 120 miljoen gereserveerd voor elektrificatie spoorlijnen
Het Rijk heeft toegezegd voor 98 miljoen euro te zullen bijdragen aan de elektrificatie van de lijnen Mariënberg-Almelo en Zutphen-Hengelo. De geraamde kosten voor deze klus bedragen echter 200 miljoen. In hoeverre hebben de provincies rekening gehouden met hun deel van de kosten? En is/wordt er rekening mee gehouden dat deze kostenraming ingehaald gaat worden door de actualiteit? SpoorPro vroeg het Martijn Dadema, gedeputeerde van de provincie Overijssel.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Gedeputeerde Adema is helaas niet correct geinformeerd door de hem begeleidende ambtenaren. Er is vanuit duurzaamheidsperspectief wel degelijk aanleiding om een stukje dubbelspoor in overweging te nemen, te weten 6 km tussen passeerspoor Laren-Almen en station Lochem.
Nu remt & stopt elke personentrein van Zutphen richting Hengelo zinloos een tijdje bij Laren-Almen ivm passeren tegentrein. Om daarna weer op te trekken tot 120 a 130. Dit verspilt elke dag weer een bizarre hoeveelheid energie…
Aangezien beleidsmatig de aanpak van energieverspilling altijd éérst komt, zou het absurd zijn om dergelijke idiote energieverspilling niet aan te pakken. Daar komt bij dat het ProRail 2 wissels bespaart – en dus in de winter ook het energieverbruik van 2 wisselverwarmingen scheelt. Ook wordt de dienst robuuster, wat door ‘rustiger rijden’ & ‘uit laten rollen’ NOG meer energie bespaart (en de reiziger nare gemiste overstappen scheelt). Daardoor nemen meer mensen het OV > NOG meer milieuwinst.
… en daar komt dan OOK nog bij dat dit slechts 6 km korte stukje spoorverdubbeling 1 a 2 electrische goederentreinen Zp-Hgl per uur overdag mogelijk maakt; die hoeven dan overdag niet meer via het overvolle spoor Amf-Hgl, wat ook daar weer vertragingsellende, onnodig hoog energieverbruik en ‘klant richting auto wegjagen’ scheelt. En er kan bij spoorstremmingen of werkzaamheden door NS omgereden worden. Nog meer blije reizigers !
En dat allemaal met slechts 6 km spoorverdubbeling & ETCS Level 2.
Kortom: zowel de goedwillende gedeputeerde Dadema als dito ProRail-directeur Voppen, maar toch bovenal de hen ondersteunende technoburocratie-ambtenaren, externe civielbetonontwerpers en groenkleurkundigen hebben wer-ke-lijk geen flauwe notie, noch in de verste verten enig effectief & doelgericht & klantgericht benul van duurzame spoorvervoersontwikkeling.
Electrificatie – dat is het ! Dat is de groentechnische oplossing! Effe afvinken, 200 miljoen & de technocratie is klaar :)
Diepe zucht…