Extra miljoenen voor ‘flessenhals’ Meppel komen uit budget Lelylijn

station Meppel
Station Meppel mag rekenen op de aanleg van een vierde perron. Shutterstock

De 40 miljoen euro die het Kabinet eerder dit jaar beschikbaar stelde om de problemen op het spoor bij Meppel op te lossen, komt uit het budget voor de Lelylijn. Dat blijkt uit de deze week gepubliceerde voorjaarsnota. GroenLinks-PvdA reageert ontsteld: “Een slecht signaal voor Noord-Nederland.”

Op het spoortraject bij Meppel zijn vaak storingen, gemiddeld negen uur per week. Van het geld moeten onder meer een extra perron en extra wissels komen. Eerder was er al 35 miljoen euro voor beschikbaar gesteld, maar er was nog 40 miljoen euro nodig.

Het Kabinet had voor het oplossen van de de “flessenhals” in Drenthe aanvankelijk dekking gevonden in een potje met coronamiddelen, maar dat is “ondeugdelijk” staat in de voorjaarsnota. Daarom wordt nu alternatieve dekking gehaald uit de reservering voor de Lelylijn. Ook 6,6 miljoen euro voor de ov-hub bij station Ede-Wageningen komt uit dat budget. Dat meldt Mobiliteit.nl.

Tijdens een commissievergadering in de Tweede Kamer op woensdag hekelde Kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) het weghalen van geld bij de Lelylijn ten gunste van andere projecten. “Inwoners van Noord-Nederland zien dat beloftes hier niet worden nagekomen”, zei hij.

Miljoenen voor Meppel komen uit ‘inflatiepot’

Het kabinet heeft een bedrag van drie miljard euro gereserveerd voor de aanleg van de Lelylijn. Daarbovenop is geld klaargelegd voor indexering voor de inflatie, omdat het gaat om een project dat in de toekomst moet worden uitgevoerd. De miljoenen voor Meppel komen uit die laatste post, verduidelijkte demissionair staatssecretaris Heijnen tijdens het debat. “Ik wil even duidelijk zijn op dit punt. Die 3 miljard euro blijft staan. Het geld komt uit de indexering.”

Volgens de bewindsvrouw zijn er “heel moeilijke keuzes” gemaakt. “Zo hebben we anderhalf miljard euro voor de Noord-Zuidlijn vooruitgeschoven. Ik hoop dat in het nieuwe kabinet ruimte ontstaat voor onder meer de Lelylijn. Ik heb nu gekozen voor projecten die al concreet in uitvoering zijn.”

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Erik Verheggen

Bron: Mobiliteit

1 reactie op “Extra miljoenen voor ‘flessenhals’ Meppel komen uit budget Lelylijn”

Michiel ten Broek|22.04.24|17:52

Waar het geld vandaan komt, is misschien een ding, maar tot nu toe heeft niemand mij kunnen uitleggen hoe het bouwen van meer kennelijk erg storingsgevoelig spul als sporen en wissels ervoor kan zorgen dat er minder storingen optreden. Het bijbouwen van een perron in Meppel maakt de kurk bovenop de flessenhals Zwolle – Meppel alleen maar dikker, dunkt mij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra miljoenen voor ‘flessenhals’ Meppel komen uit budget Lelylijn | SpoorPro.nl

Extra miljoenen voor ‘flessenhals’ Meppel komen uit budget Lelylijn

station Meppel
Station Meppel mag rekenen op de aanleg van een vierde perron. Shutterstock

De 40 miljoen euro die het Kabinet eerder dit jaar beschikbaar stelde om de problemen op het spoor bij Meppel op te lossen, komt uit het budget voor de Lelylijn. Dat blijkt uit de deze week gepubliceerde voorjaarsnota. GroenLinks-PvdA reageert ontsteld: “Een slecht signaal voor Noord-Nederland.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Erik Verheggen

Bron: Mobiliteit

1 reactie op “Extra miljoenen voor ‘flessenhals’ Meppel komen uit budget Lelylijn”

Michiel ten Broek|22.04.24|17:52

Waar het geld vandaan komt, is misschien een ding, maar tot nu toe heeft niemand mij kunnen uitleggen hoe het bouwen van meer kennelijk erg storingsgevoelig spul als sporen en wissels ervoor kan zorgen dat er minder storingen optreden. Het bijbouwen van een perron in Meppel maakt de kurk bovenop de flessenhals Zwolle – Meppel alleen maar dikker, dunkt mij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.