In beeld: resten spoor naar IJmuiden verwijderd in Santpoort Noord
![Santpoort Noord](https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2024/04/sandpoort-noord1_ProRail-1024x597.webp)
Bij station Santpoort Noord zijn afgelopen week de laatste restanten van de oude spoorlijn naar IJmuiden weggehaald. Aannemer BAM bouwde het station in opdracht van ProRail om tot een station met twee sporen. Bekijk hieronder de beelden.
Tot vorige week had station Santpoort Noord nog drie sporen. Deze situatie is lang geleden ontstaan, toen er nog treinen reden naar IJmuiden, vertelt Klaas Hofstra, specialist Logistieke ontwikkeling bij ProRail. “Toen de lijn naar IJmuiden werd afgesloten, zijn alleen die sporen weggehaald”,
Hierdoor bleef een vreemde constructie over, die uniek is voor Nederland. “Het westelijke perron is een heel lang perron, maar pas halverwege komt het spoor erlangs te liggen. Langs de andere helft van het perron lag ooit het spoor uit IJmuiden”, aldus Hofstra.
Doordat spoor 3 is weggehaald, kon het perron opschuiven naar spoor 2. “Met deze aanpassing kan NS over het hele traject Hoorn-Haarlem-Amsterdam langere treinen laten rijden als dat nodig is”, vertelt Arend Rook, projectmanager bij ProRail. “Het was dus een grote klus, maar ook met een mooi voordeel voor treinreizigers.”
Traditiegetrouw heeft de eerste machinist die het verbouwde station aandeed een bosje bloemen gekregen van ProRail.
Eerste vier foto’s: Shane van Hattum, duckdev./ProRail
Volgende drie foto’s: Ton van Steijn
Lees ook:
- Bij Santpoort Noord verdwijnen laatste resten spoor naar IJmuiden
- In beeld: sloop oud station Ede-Wageningen in volle gang
- In beeld: eerste portalen loopbrug Zwolle geplaatst
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?