Dit staat er te gebeuren bij ‘grootste klus ooit’ in Amsterdam

Amsterdam Centraal
Op Amsterdam Centraal Station staan reizigers over enkele jaren op grotere perrons, die ze via uitgebreidere opgangen bereiken Jason Wells/Shutterstock

De verbouwing van station Amsterdam Centraal gaat op zaterdag 29 juni een nieuwe fase in. Dat betekent dat de sporen 14 en 15 een jaar lang niet beschikbaar zijn voor treinverkeer en dat een groot deel van de oostelijke reizigerstunnel wordt afgesloten. Ook rijden er op 29 juni geen treinen van en naar Amsterdam CS, wat in de 135-jarige geschiedenis van het station nog niet eerder is voorgekomen, zo stelt ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

1 reactie op “Dit staat er te gebeuren bij ‘grootste klus ooit’ in Amsterdam”

Illya Vaes|21.06.24|12:49

Oh, moeten de … onwaarheden van DSSU weer dunnetjes herhaald worden?
“spoorlayout […] is in 1924 bedacht” – goh, en de zessporigheid Singelgracht had geen invloed? Of de extra toegangsmogelijkheden naar sporen 14 en 15 waarvoor huizen zijn gesloopt?
De enige werkelijke capaciteitsuitbreidingen liggen in de ongelijkvloerse kruising (spoorcapaciteit) en perronverbreding (“transfercapaciteit”), de eventuele rest is marginaal.
Net als bij DSSU (dive-unders Utza) en Arnhem (dive-under Ahb).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dit staat er te gebeuren bij ‘grootste klus ooit’ in Amsterdam | SpoorPro.nl

Dit staat er te gebeuren bij ‘grootste klus ooit’ in Amsterdam

Amsterdam Centraal
Op Amsterdam Centraal Station staan reizigers over enkele jaren op grotere perrons, die ze via uitgebreidere opgangen bereiken Jason Wells/Shutterstock

De verbouwing van station Amsterdam Centraal gaat op zaterdag 29 juni een nieuwe fase in. Dat betekent dat de sporen 14 en 15 een jaar lang niet beschikbaar zijn voor treinverkeer en dat een groot deel van de oostelijke reizigerstunnel wordt afgesloten. Ook rijden er op 29 juni geen treinen van en naar Amsterdam CS, wat in de 135-jarige geschiedenis van het station nog niet eerder is voorgekomen, zo stelt ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

1 reactie op “Dit staat er te gebeuren bij ‘grootste klus ooit’ in Amsterdam”

Illya Vaes|21.06.24|12:49

Oh, moeten de … onwaarheden van DSSU weer dunnetjes herhaald worden?
“spoorlayout […] is in 1924 bedacht” – goh, en de zessporigheid Singelgracht had geen invloed? Of de extra toegangsmogelijkheden naar sporen 14 en 15 waarvoor huizen zijn gesloopt?
De enige werkelijke capaciteitsuitbreidingen liggen in de ongelijkvloerse kruising (spoorcapaciteit) en perronverbreding (“transfercapaciteit”), de eventuele rest is marginaal.
Net als bij DSSU (dive-unders Utza) en Arnhem (dive-under Ahb).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.