Provincie Groningen moet 16 miljoen extra ophoesten voor Wunderline

trein in Groningen
Een trein onderweg door de Groningse schemer. Shutterstock

Het in Nederland gelegen deel van wat de Wunderline moet worden, de treinverbinding van Groningen naar het Duitse Bremen, valt 16 miljoen euro duurder uit dan begroot. In totaal komt de kostenpost van het Nederlandse deel van het spoor uit op 76 miljoen euro, in plaats van de geraamde 60 miljoen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: Mobiliteit

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

5 reacties op “Provincie Groningen moet 16 miljoen extra ophoesten voor Wunderline”

Marc Busio|28.06.24|11:29

Is 76 miljoen euro niet erg veel voor een enkelsporig lijntje waarover een regionaal dieseltreintje rijdt met een handjevol reizigers voor Bad Nieuweschans?

Jarl Heinis|29.06.24|19:35

Dat bsndje vol reizigets klopt niet helemaal. Tussen Nieuweschans en Groningen rijden dagelijks treinen die voor meer dan 85% gevuld zijn.
Groet

Marc Busio|30.06.24|16:04

@Jarl Heins. Ik heb geschreven ‘een handjevol reizigers voor Bad Nieuweschans’. ’s Ochtends zullen er richting Groningen op dit traject treinen zijn die kort voor aankomst goed bezet zijn en tegen het eind van de middag zullen er een aantal treinen met een goede bezetting Groningen verlaten over dit traject. Het is nu eenmaal het kenmerk van regionale lijnen dat ze ‘gericht zijn’ op een enkele stad als overstapknooppunt of eindbestemming. Dat zal altijd zo blijven, hier en in het Buitenland.

Wim de Weerd|01.07.24|17:02

Een tikkeltje kortzichtig. Het gaat natuurlijk ook om de internationale verbinding. Het is inderdaad zo dat er meer reizigers zijn dan een ‘handjevol’. Wellicht alleen naar Nieuweschans.
De lijn is er niet alleen voor een gedateerde situatie, maar vooral voor de toekomst. Als we alleen maar kijken naar de economische balans, net als bij het goederenvervoer per trein, waar honderden vrachtwagens rijden op trajecten waar ook een trein kan rijden; dan begrijp ik je opmerking.

Marc Busio|02.07.24|10:52

@Wim de Weerd. Nog minder kortzichtig dan je zou denken. Ik baseer me op een uitspraak van een directielid van de DB. Die zei voor de televisiecamera, gevraagd naar de Nederlandse plannen met Lelylijn en Wunderline, dat voor DB de spoorlijn over Oldenzaal de enige internationale spoorverbinding tussen Nederland en Noord-Duitsland zal blijven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Provincie Groningen moet 16 miljoen extra ophoesten voor Wunderline | SpoorPro.nl

Provincie Groningen moet 16 miljoen extra ophoesten voor Wunderline

trein in Groningen
Een trein onderweg door de Groningse schemer. Shutterstock

Het in Nederland gelegen deel van wat de Wunderline moet worden, de treinverbinding van Groningen naar het Duitse Bremen, valt 16 miljoen euro duurder uit dan begroot. In totaal komt de kostenpost van het Nederlandse deel van het spoor uit op 76 miljoen euro, in plaats van de geraamde 60 miljoen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: Mobiliteit

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

5 reacties op “Provincie Groningen moet 16 miljoen extra ophoesten voor Wunderline”

Marc Busio|28.06.24|11:29

Is 76 miljoen euro niet erg veel voor een enkelsporig lijntje waarover een regionaal dieseltreintje rijdt met een handjevol reizigers voor Bad Nieuweschans?

Jarl Heinis|29.06.24|19:35

Dat bsndje vol reizigets klopt niet helemaal. Tussen Nieuweschans en Groningen rijden dagelijks treinen die voor meer dan 85% gevuld zijn.
Groet

Marc Busio|30.06.24|16:04

@Jarl Heins. Ik heb geschreven ‘een handjevol reizigers voor Bad Nieuweschans’. ’s Ochtends zullen er richting Groningen op dit traject treinen zijn die kort voor aankomst goed bezet zijn en tegen het eind van de middag zullen er een aantal treinen met een goede bezetting Groningen verlaten over dit traject. Het is nu eenmaal het kenmerk van regionale lijnen dat ze ‘gericht zijn’ op een enkele stad als overstapknooppunt of eindbestemming. Dat zal altijd zo blijven, hier en in het Buitenland.

Wim de Weerd|01.07.24|17:02

Een tikkeltje kortzichtig. Het gaat natuurlijk ook om de internationale verbinding. Het is inderdaad zo dat er meer reizigers zijn dan een ‘handjevol’. Wellicht alleen naar Nieuweschans.
De lijn is er niet alleen voor een gedateerde situatie, maar vooral voor de toekomst. Als we alleen maar kijken naar de economische balans, net als bij het goederenvervoer per trein, waar honderden vrachtwagens rijden op trajecten waar ook een trein kan rijden; dan begrijp ik je opmerking.

Marc Busio|02.07.24|10:52

@Wim de Weerd. Nog minder kortzichtig dan je zou denken. Ik baseer me op een uitspraak van een directielid van de DB. Die zei voor de televisiecamera, gevraagd naar de Nederlandse plannen met Lelylijn en Wunderline, dat voor DB de spoorlijn over Oldenzaal de enige internationale spoorverbinding tussen Nederland en Noord-Duitsland zal blijven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.