Oosterhout gaat 165 jaar na ‘eerst eten’ weer voor een station

Rijksmonument Moerputtenbrug
Het Rijksmonument Moerputtenbrug dat deel uitmaakte van de Langstraatspoorlijn, oftewel 't Halvezolenlijntje. Creative Commons/John Scholte

De Noord-Brabantse gemeente Oosterhout denkt aan het reactiveren van een goederenspoorlijntje ten behoeve van reizigersvervoer. Daar hoort dan natuurlijk ook een station bij. Het is de tweede keer in de geschiedenis dat Oosterhout opteert voor een station. De eerste keer was rond 1860, maar toen werd ‘Oosterhout’ rechts ingehaald, zo wil de overlevering.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Oosterhout gaat 165 jaar na ‘eerst eten’ weer voor een station”

Marc Busio|03.07.24|11:52

In mijn regionale krant las ik twee weken geleden al over dit belachelijke initiatief van het Oosterhoutse gemeentebestuur. Dat dit stadje anderhalve eeuw geleden de trein heeft gemist toen de spoorwegen werden aangelegd is jammer, maar geen reden om nu veel geld te gaan stoppen in een bochtig goederenlijntje dat op een bedrijventerrein eindigt. De busreis van Oosterhout naar het station van Breda duurt slechts een kwartier en van daar uit kan per trein in de vier windrichtingen gereisd worden.

Derk Luijt|03.07.24|13:09

Misschien zijn de mensen in Oosterhout alweer vergeten dat er ooit twee spoorlijnen liepen naar Oosterhout, namelijk ook de lijn naar industrieterrein Oosterhout Vijf Eiken, die vanuit Gilze=Rijen liep langs de Vijf Eikenweg naar Gilze-Rijen liep. Tot in de jaren 90 was er goederenvervoer en het tracé is nog grotendeels aanwezig. Die lijn reactiveren zou ik een logischere gedachte vinden; dan ben je veel sneller in Breda en Tilburg dan de omweg via Lage Zwaluwe!

A C F Sierts|03.07.24|14:17

Om vele redenen een bespottelijk idee. Want de enige serieuze kans die Oosterhout heeft op een treinstation, is de A27-spoorlijn Utrecht-Breda. Dat de gemeente naar de toekomst toe daar iets mee zou willen, dat zou nog wel voor te stellen zijn. Ook op provinciaal, landsdelig en internationaal niveau heeft dit waarde.
Maar het goederenlijntje vanaf Lage Zwaluwe ??? Die gaat dan nog eerder weer naar Geertruidenberg, en dan over het A27-spoor naar Oosterhout, Breda (kopmaken), Tilburg en Eindhoven.

Zalea Dold|05.07.24|07:21

A wonderful idea! We work in Oosterhout, but live in Gorinchem. It is a 2 hour bus ride to get home in the evenings! No straight bus line and no train. People not living in Oosterhout, but working there will welcome this!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Oosterhout gaat 165 jaar na ‘eerst eten’ weer voor een station | SpoorPro.nl

Oosterhout gaat 165 jaar na ‘eerst eten’ weer voor een station

Rijksmonument Moerputtenbrug
Het Rijksmonument Moerputtenbrug dat deel uitmaakte van de Langstraatspoorlijn, oftewel 't Halvezolenlijntje. Creative Commons/John Scholte

De Noord-Brabantse gemeente Oosterhout denkt aan het reactiveren van een goederenspoorlijntje ten behoeve van reizigersvervoer. Daar hoort dan natuurlijk ook een station bij. Het is de tweede keer in de geschiedenis dat Oosterhout opteert voor een station. De eerste keer was rond 1860, maar toen werd ‘Oosterhout’ rechts ingehaald, zo wil de overlevering.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Oosterhout gaat 165 jaar na ‘eerst eten’ weer voor een station”

Marc Busio|03.07.24|11:52

In mijn regionale krant las ik twee weken geleden al over dit belachelijke initiatief van het Oosterhoutse gemeentebestuur. Dat dit stadje anderhalve eeuw geleden de trein heeft gemist toen de spoorwegen werden aangelegd is jammer, maar geen reden om nu veel geld te gaan stoppen in een bochtig goederenlijntje dat op een bedrijventerrein eindigt. De busreis van Oosterhout naar het station van Breda duurt slechts een kwartier en van daar uit kan per trein in de vier windrichtingen gereisd worden.

Derk Luijt|03.07.24|13:09

Misschien zijn de mensen in Oosterhout alweer vergeten dat er ooit twee spoorlijnen liepen naar Oosterhout, namelijk ook de lijn naar industrieterrein Oosterhout Vijf Eiken, die vanuit Gilze=Rijen liep langs de Vijf Eikenweg naar Gilze-Rijen liep. Tot in de jaren 90 was er goederenvervoer en het tracé is nog grotendeels aanwezig. Die lijn reactiveren zou ik een logischere gedachte vinden; dan ben je veel sneller in Breda en Tilburg dan de omweg via Lage Zwaluwe!

A C F Sierts|03.07.24|14:17

Om vele redenen een bespottelijk idee. Want de enige serieuze kans die Oosterhout heeft op een treinstation, is de A27-spoorlijn Utrecht-Breda. Dat de gemeente naar de toekomst toe daar iets mee zou willen, dat zou nog wel voor te stellen zijn. Ook op provinciaal, landsdelig en internationaal niveau heeft dit waarde.
Maar het goederenlijntje vanaf Lage Zwaluwe ??? Die gaat dan nog eerder weer naar Geertruidenberg, en dan over het A27-spoor naar Oosterhout, Breda (kopmaken), Tilburg en Eindhoven.

Zalea Dold|05.07.24|07:21

A wonderful idea! We work in Oosterhout, but live in Gorinchem. It is a 2 hour bus ride to get home in the evenings! No straight bus line and no train. People not living in Oosterhout, but working there will welcome this!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.