Werkzaamheden in Groningen tijdens negendaagse buitendienststelling

Spoorzone Groningen
De rode kraan bij het station is inmiddels een bekend gezicht in Groningen, maar is binnenkort niet meer nodig Smiley.toerist/Wikimedia Commons

Strukton gaat van 3 tot en met 11 augustus werkzaamheden uitvoeren in Groningen. De aannemer maakt gebruik van een buitendienststelling die al nodig was vanwege werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg. Daardoor rijden er negen dagen geen treinen tussen Groningen en Groningen Europapark.

De opvallende rode torenkraan achter het station wordt in de treinvrije periode weggehaald. De kraan is niet langer nodig en verdwijnt dus om ruimte te maken voor de afbouw van de reizigerspassage en de trappen, zo meldt ProRail. Ook een hulpbrug en de fundering waarop die staat worden gedemonteerd. Dat is nodig om de perrons en spoordekken verder af te maken.

Op perron 1 en 3 gaat de aannemer ruimte maken voor perronkappen en voor winkels en andere installaties. ‘Daarnaast moet er ruimte komen voor commercie en installaties. Ter hoogte van spoor 7 wordt een deel van een bestaande betonwand gesloopt. Dat is nodig om de constructie verder af te maken’, meldt ProRail.

Voorbereidingen voor 2025

Strukton treft in de treinvrije periode ook voorbereidingen voor de 51-daagse buitendienststelling in 2025. Tegen die tijd wordt er onder andere een busonderdoorgang ingereden. Om die werkzaamheden mogelijk te maken, worden nu alvast palen en ankers geboord voor het spoordragende deel van de onderdoorgang.

In augustus wordt er dag en nacht gewerkt aan de sporen en perrons. Van zaterdag 3 augustus tot en met zondag 11 augustus rijden er bussen tussen station Groningen en station Groningen Europapark. De treinen in de richting van Leeuwarden blijven rijden.

Negen dagen tijd door wegwerkzaamheden

Strukton maakt dus dankbaar gebruik van een buitendienststelling die sowieso al nodig was vanwege werkzaamheden ten zuiden van de stad. “Een deel van de nieuwe ringweg wordt verdiept aangelegd en loopt straks ook onder het spoor door” legt woordvoerder Mirjam de Witte van ProRail uit. “Van 3 tot en met 11 augustus wordt het gedeelte van de ringweg boven het spoor gesloopt. Vanwege de veiligheid is er dan geen treinverkeer mogelijk.”

Miljoenenverlies

ProRail wil het station met project Spoorzone Groningen gereedmaken voor de toekomst. Het station gaat meer ruimte bieden aan treinen en regionale reizigers hoeven niet meer over te stappen. Dat gaat niet zonder slag of stoot. De kosten zijn inmiddels gestegen van 310 naar 365 miljoen euro. Bovendien bleek in april dat aannemer Strukton een verlies van minstens 102 miljoen euro lijdt op het project.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Werkzaamheden in Groningen tijdens negendaagse buitendienststelling | SpoorPro.nl

Werkzaamheden in Groningen tijdens negendaagse buitendienststelling

Spoorzone Groningen
De rode kraan bij het station is inmiddels een bekend gezicht in Groningen, maar is binnenkort niet meer nodig Smiley.toerist/Wikimedia Commons

Strukton gaat van 3 tot en met 11 augustus werkzaamheden uitvoeren in Groningen. De aannemer maakt gebruik van een buitendienststelling die al nodig was vanwege werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg. Daardoor rijden er negen dagen geen treinen tussen Groningen en Groningen Europapark.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.