BAM vervangt negentiende-eeuws spoor bij Zevenbergen

Krol-e BAM Infra
Materieel van BAM Infra, foto ter illustratie BAM Infra

Zevenbergen is dit najaar het decor van een grootschalige spoorvernieuwing. Vijftien dagen lang, van zondag 15 september tot dinsdag 1 oktober, gaat BAM Infra hier aan de slag. Dat is hard nodig, want een groot deel van de onderbouw stamt volgens ProRail uit de negentiende eeuw. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

3 reacties op “BAM vervangt negentiende-eeuws spoor bij Zevenbergen”

C. Koelewijn|08.07.24|12:16

Negentiende eeuws spoor lijkt me sterk. Het is wel zo dat het spoortalud hier erg smal is.

A C F Sierts|13.07.24|08:00

Wat we hier zien is het resultaat van ondeskundige persvoorlichters-kletspraat. Natuurlijk komt dat spoor niet uit de 19e eeuw, dat is pure kolder. De vermeende bouwdatum van de ondergrond van klei is nog lachwekkender: die klei lag er gewoon en heeft dus helemaal geen bouwjaar.

Het gaat hier simpelweg om versterking van de onderbouw, zodat de jaarlijkse onderhoudskosten (hopelijk) wat lager uitkomen. Dat is door de excessief hoge arbeidsloon- en overheadkosten van nu ineens belangrijk geworden

A C F Sierts|13.07.24|08:11

Ook het verhaal van de zogenaamde ‘stillere rubberen matten’ (STRAIL) is pure kolder. Daar heeft het amper iets mee te maken. De crux van de STRAIL-overweg vs de Harmelen-overweg is dat bij STRAIL er geen discontinuiteit meer in de spoorconstructie zit bij de overweg, maar dat deze gewoon doorloopt. Hiermee wordt het beruchte ‘wippertje’ van treinen bij Harmelen-overwegen vermeden, wat FORS in trillingen, onderhoud & slijtage scheelt. Idee & lobby van ondergetekende, helaas nooit bedankje gehad.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BAM vervangt negentiende-eeuws spoor bij Zevenbergen | SpoorPro.nl

BAM vervangt negentiende-eeuws spoor bij Zevenbergen

Krol-e BAM Infra
Materieel van BAM Infra, foto ter illustratie BAM Infra

Zevenbergen is dit najaar het decor van een grootschalige spoorvernieuwing. Vijftien dagen lang, van zondag 15 september tot dinsdag 1 oktober, gaat BAM Infra hier aan de slag. Dat is hard nodig, want een groot deel van de onderbouw stamt volgens ProRail uit de negentiende eeuw. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

3 reacties op “BAM vervangt negentiende-eeuws spoor bij Zevenbergen”

C. Koelewijn|08.07.24|12:16

Negentiende eeuws spoor lijkt me sterk. Het is wel zo dat het spoortalud hier erg smal is.

A C F Sierts|13.07.24|08:00

Wat we hier zien is het resultaat van ondeskundige persvoorlichters-kletspraat. Natuurlijk komt dat spoor niet uit de 19e eeuw, dat is pure kolder. De vermeende bouwdatum van de ondergrond van klei is nog lachwekkender: die klei lag er gewoon en heeft dus helemaal geen bouwjaar.

Het gaat hier simpelweg om versterking van de onderbouw, zodat de jaarlijkse onderhoudskosten (hopelijk) wat lager uitkomen. Dat is door de excessief hoge arbeidsloon- en overheadkosten van nu ineens belangrijk geworden

A C F Sierts|13.07.24|08:11

Ook het verhaal van de zogenaamde ‘stillere rubberen matten’ (STRAIL) is pure kolder. Daar heeft het amper iets mee te maken. De crux van de STRAIL-overweg vs de Harmelen-overweg is dat bij STRAIL er geen discontinuiteit meer in de spoorconstructie zit bij de overweg, maar dat deze gewoon doorloopt. Hiermee wordt het beruchte ‘wippertje’ van treinen bij Harmelen-overwegen vermeden, wat FORS in trillingen, onderhoud & slijtage scheelt. Idee & lobby van ondergetekende, helaas nooit bedankje gehad.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.