NS: Onacceptabel

Snelheid op aantal plekken HSL-Zuid verder omlaag

Intercity op HSL-Zuid
Een Intercity op de HSL-Zuid ter hoogte van Nieuw-Vennep. Rob Dammers/Creative Commons

De snelheid van treinen op een paar plekken van de hogesnelheidslijn (HSL) door het Groene Hart moet verder omlaag. ProRail meldt dat er recent “nieuwe conclusies” zijn getrokken uit de onderzoeken naar de constructieve ontwerpfouten bij tien viaducten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Snelheid op aantal plekken HSL-Zuid verder omlaag”

Marc Busio|10.07.24|11:17

Volgens mij maakt dit onderdeel uit van een plan om in stapjes de snelheid omlaag te brengen. Nu van 100 naar 80 km/u, over een half jaar naar 60, over weer een half jaar naar 40 tot we in 2026 bij 0 zijn aangekomen en men kan beginnen aan de reparatie. Ondertussen kunnen de geraamde kosten voor die hersteloperatie nog flink opgevoerd worden. Ik schat in dat het op een kwart tot half miljard Euro gaat uitkomen.

A C F Sierts|10.07.24|12:43

Vroeger was NS een bedrijf dat zich bezig hield met vervoersexploitatie. Tegenwoordig expoiteren zowel ProRail als NS reizigersleed. Reizigersleed levert geld op. Geld van de overheid. Hoe meer reizigersleed, hoe meer politieke druk er ontstaan en hoe meer budget er voor dure spoorprojecten komt.

Zie bv Zwolle-Meppel. Alles draait om maximalisatie van reizigersellende. Meer seinstoringen ? Geen businzet ? Reizigers stranden en overnachten buiten? Tweede Kamer eist, ProRail & bouwsector casht.

Dirk Munk|10.07.24|15:50

“Vanwege kostenbesparingen zijn de dragende palen onder de viaducten recht naar beneden geheid in plaats van schuin, waardoor zijdelingse bodembewegingen het spoor opzij kunnen duwen.”

Goedkoop is duurkoop is een goed Nederlands gezegde, en hoe waar dat is blijkt hier maar weer. De vraag is nu wat er in de aanbesteding stond, en wie heeft die offertes beoordeeld.

Iedereen weet dat niets zo duur is als onderhoud, en nu hebben we een HSL gekregen die onderhoudsintensief is. Erg slim allemaal.

Arthur Stenfert Kroese|12.07.24|10:12

Is dit niet ook de ellende van aanbesteden, waarbij ondeskundigen domweg voor de laagste bieding gaan? De knowhow bij I&W is niet meer bouwkundig (HSL voor 300 km/h, waar de NS niet harder dan 200/250 km/h gaat rijden) en nu dus verkeerd gebouwde viaducten. Bundel baan en trein bij opgetuigd NS ipv een versnippering met een onkundig I&W en een door Den Besten uitgeklede NS die door zijn toedoen meer marketing kennis heeft dan technische kennis.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Snelheid op aantal plekken HSL-Zuid verder omlaag | SpoorPro.nl
NS: Onacceptabel

Snelheid op aantal plekken HSL-Zuid verder omlaag

Intercity op HSL-Zuid
Een Intercity op de HSL-Zuid ter hoogte van Nieuw-Vennep. Rob Dammers/Creative Commons

De snelheid van treinen op een paar plekken van de hogesnelheidslijn (HSL) door het Groene Hart moet verder omlaag. ProRail meldt dat er recent “nieuwe conclusies” zijn getrokken uit de onderzoeken naar de constructieve ontwerpfouten bij tien viaducten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Snelheid op aantal plekken HSL-Zuid verder omlaag”

Marc Busio|10.07.24|11:17

Volgens mij maakt dit onderdeel uit van een plan om in stapjes de snelheid omlaag te brengen. Nu van 100 naar 80 km/u, over een half jaar naar 60, over weer een half jaar naar 40 tot we in 2026 bij 0 zijn aangekomen en men kan beginnen aan de reparatie. Ondertussen kunnen de geraamde kosten voor die hersteloperatie nog flink opgevoerd worden. Ik schat in dat het op een kwart tot half miljard Euro gaat uitkomen.

A C F Sierts|10.07.24|12:43

Vroeger was NS een bedrijf dat zich bezig hield met vervoersexploitatie. Tegenwoordig expoiteren zowel ProRail als NS reizigersleed. Reizigersleed levert geld op. Geld van de overheid. Hoe meer reizigersleed, hoe meer politieke druk er ontstaan en hoe meer budget er voor dure spoorprojecten komt.

Zie bv Zwolle-Meppel. Alles draait om maximalisatie van reizigersellende. Meer seinstoringen ? Geen businzet ? Reizigers stranden en overnachten buiten? Tweede Kamer eist, ProRail & bouwsector casht.

Dirk Munk|10.07.24|15:50

“Vanwege kostenbesparingen zijn de dragende palen onder de viaducten recht naar beneden geheid in plaats van schuin, waardoor zijdelingse bodembewegingen het spoor opzij kunnen duwen.”

Goedkoop is duurkoop is een goed Nederlands gezegde, en hoe waar dat is blijkt hier maar weer. De vraag is nu wat er in de aanbesteding stond, en wie heeft die offertes beoordeeld.

Iedereen weet dat niets zo duur is als onderhoud, en nu hebben we een HSL gekregen die onderhoudsintensief is. Erg slim allemaal.

Arthur Stenfert Kroese|12.07.24|10:12

Is dit niet ook de ellende van aanbesteden, waarbij ondeskundigen domweg voor de laagste bieding gaan? De knowhow bij I&W is niet meer bouwkundig (HSL voor 300 km/h, waar de NS niet harder dan 200/250 km/h gaat rijden) en nu dus verkeerd gebouwde viaducten. Bundel baan en trein bij opgetuigd NS ipv een versnippering met een onkundig I&W en een door Den Besten uitgeklede NS die door zijn toedoen meer marketing kennis heeft dan technische kennis.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.