Ploffen en knabbelen aan Amsterdamse spoorbrug

Oostertoegangsspoorbrug Amsterdam Centraal
De spoorbruggen aan de oostkant van Amsterdam Centraal worden in een periode van vijf jaar vervangen ProRail

Aannemer Dura Vermeer vervangt de komende jaren de vijf spoorbruggen over de Oostertoegang in Amsterdam. Momenteel wordt de sloop van de eerste brug voorbereid. Om ruimte te maken voor diens opvolger, gaat de aannemer eerst ploffen en vervolgens afknabbelen.

De meest noordelijke brug, aan de kant van het IJ, wordt als eerst onder handen genomen. ProRail laat de bestaande betonnen brug eind juli eerst ‘ploffen’ (vergruizen met springstof) en vervolgens stukje voor stukje ‘afknabbelen’ met knijpmachines. Naar beneden vallend beton wordt opgevangen in containers onder de brug. Dit wordt vervolgens met vrachtwagens afgevoerd via de De Ruijterkade.

De werkzaamheden zijn gestart en duren tot half augustus. Er wordt gewerkt van maandag tot zaterdag tussen 07.00 en 19.00 uur. Eind 2024 wordt de nieuwe spoorbrug geplaatst. De werkzaamheden kunnen geluidsoverlast veroorzaken, zo waarschuwt de spoorbeheerder.

Omleidingen en afsluitingen

In verband met de werkzaamheden is De Oostertoegang is van 26 juli tot 12 augustus afgesloten voor al het verkeer. Daarnaast wordt de Odebrug tijdelijk afgesloten voor autoverkeer om opstoppingen op de Oosterdokstraat te voorkomen. Autoverkeer kan het Oosterdokseiland in die periode alleen bereiken via de De Ruijterkade langs de Oosterdokskade.

Fietsers en voetgangers kunnen nog wel over de Odebrug, zo meldt ProRail, maar worden vervolgens omgeleid via de Oosterdoksstraat en Oosterdokskade. In omgekeerde richting geldt dezelfde omleiding. ‘Voor sommige fietsers kan het handiger zijn een route te kiezen via de Cuyperstunnel (de fietstunnel aan de westzijde van het Centraal Station). De omleidingen worden met borden aangegeven.’

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.