Nederlands spoorgoederenvervoer remt al lang stilletjes

DB Cargo goederentrein
Een goederentrein van DB Cargo op de Brabantroute, ter hoogte van Boxtel. (foto ter illustratie) Rob Dammers

Vanaf 8 december 2024 valt de Brabantroute, net als de Betuweroute, onder Europese regels voor ‘stillere routes’. Die regels schrijven voor dat op trajecten van minimaal 20 kilometer lang, waar gemiddeld meer dan twaalf goederentreinen per nacht rijden, alleen nog met stille goederentreinen mag worden gereden. Belangrijke maatregel om tot stillere treinen te komen is het vervangen van gietijzeren remblokken door kunststof remblokken. In Nederland zijn veel goederentreinen al voorzien van dit soort remmen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Nederlands spoorgoederenvervoer remt al lang stilletjes”

Paul de Vos|10.08.24|10:56

Leuk artikel over stille goederentreinen. De kop is jammer genoeg onjuist en misleidend. De kunststof remblokken zorgen voor gladdere wielen en daarom stiller RIJDEN, niet stiller remmen, zoals de kop suggereert. Het zal duidelijk zijn dat het stiller rijden een veel grotere impact heeft, namelijk overal waar de treinen rijden. De gemiddelde reductie van 8 dB komt overeen met een effect waarbij het aantal passerende treinen per dag maar liefst 6 keer zo laag is. (Paul de Vos)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlands spoorgoederenvervoer remt al lang stilletjes | SpoorPro.nl

Nederlands spoorgoederenvervoer remt al lang stilletjes

DB Cargo goederentrein
Een goederentrein van DB Cargo op de Brabantroute, ter hoogte van Boxtel. (foto ter illustratie) Rob Dammers

Vanaf 8 december 2024 valt de Brabantroute, net als de Betuweroute, onder Europese regels voor ‘stillere routes’. Die regels schrijven voor dat op trajecten van minimaal 20 kilometer lang, waar gemiddeld meer dan twaalf goederentreinen per nacht rijden, alleen nog met stille goederentreinen mag worden gereden. Belangrijke maatregel om tot stillere treinen te komen is het vervangen van gietijzeren remblokken door kunststof remblokken. In Nederland zijn veel goederentreinen al voorzien van dit soort remmen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Nederlands spoorgoederenvervoer remt al lang stilletjes”

Paul de Vos|10.08.24|10:56

Leuk artikel over stille goederentreinen. De kop is jammer genoeg onjuist en misleidend. De kunststof remblokken zorgen voor gladdere wielen en daarom stiller RIJDEN, niet stiller remmen, zoals de kop suggereert. Het zal duidelijk zijn dat het stiller rijden een veel grotere impact heeft, namelijk overal waar de treinen rijden. De gemiddelde reductie van 8 dB komt overeen met een effect waarbij het aantal passerende treinen per dag maar liefst 6 keer zo laag is. (Paul de Vos)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.