ProRail en NS waarschuwen: het wordt een pittige herfst op het spoor

John Voppen (r) en Wouter Koolmees
John Voppen (r) en Wouter Koolmees tijdens de persconferentie dinsdagmiddag. Jeroen Baldwin/SpoorPro

In een gezamenlijke persconferentie gaven ProRail en NS vanmiddag aan een “pittige herfst” te verwachten, waar het gaat om het halen van de gewenste, ja zelfs vereiste punctualiteitscijfers. Die hete herfst treft evenwel de reiziger in het bijzonder, al bezweren zowel ProRail als NS, bij monde van de respectievelijke CEO’s John Voppen en Wouter Koolmees, er alles aan te zullen doen om te zorgen voor de nodige ‘verkoeling’.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

12 reacties op “ProRail en NS waarschuwen: het wordt een pittige herfst op het spoor”

Ad Vijge|20.08.24|16:15

Zei Foppen ook wat ( excuses) over al 2 dagen minder IC’s tussen Utrecht en Amersfoort?

Patrick EHV|20.08.24|21:01

Koolmees en Voppen kunnen niet anders, nu onomstotelijk is vastgesteld door onderzoeksbureau Mare dat NS, ProRail (en ook andere OV bedrijven) niet leveren waar Nederland hen voor betaalt. Zeggen dat het nog erger wordt is een vlucht naar voren

Begin van het jaar had de CFO van ProRail nog een mooi betoog hoe het allemaal beter zou kunnen (een drieluik in SpoorPro), maar ook daarvan is weinig zichtbaar geworden. Maar nu lijkt dat op een PR-verhaal om verlenging te krijgen van de beheerconsessie

Patrick EHV|20.08.24|21:18

Bij ProRail lijkt er niets fundamenteels te zijn veranderd sinds Eringa bij zijn aantreden liet weten dat er te weinig inhoudelijke kennis was, en hij bij ProRail maar 2 deskundigen had voor de bovenleiding, zie https://www.nu.nl/economie/4122118/topman-prorail-ziet-nog-veel-tekortkomingen-bij-eigen-bedrijf-.html

Dat NS weinig lijkt te hebben geleerd van het Fyra-debacle, bewijst Intercity Nieuwe Generatie. Beide organisatie zitten vast in oude pyramide-structuren en worden zo irrelevant

Patrick EHV|20.08.24|21:19

Het OV in Nederland dient te herijkt te worden. Men moet gaan naar meer samenwerking en integratie, ipv concurrentie en versnippering, want de reiziger dient centraal te staan en niet een (buitenlands) OV bedrijf. Men heeft marktwerking geintroduceerd, terwijl men eigenlijk iets anders wilde: bedrijfseconomisch werken. Dat laatste is nog steeds mogelijk: kijk naar ons drinkwater. Dat is zeer goed en heel goedkoop. OV dient als ons drinkwater te zijn.

Patrick EHV|20.08.24|21:19

De overheid (concreet de minister) moet weer de regie in handen nemen, net als bij het woningtekort. En samenwerken met die andere minister. En net als bij de woningmarkt is door het gebrek aan regie is de reiziger niet geholpen, maar hebben (markt)partijen wel (onnodig groot) financieel voordeel gehaald. En deze partijen hebben eigenlijk niet zoveel belang bij een integraal vervoerssysteem, omdat dat voordeel door de regiefunctie ge-herinvesteerd moet worden in het OV (en niet wordt uitgekeerd)

Patrick EHV|20.08.24|21:20

Mobiliteit in Nederland moet anders worden georganiseerd. Goedwerkende systemen moeten worden uitgebreid. En er moet meer samenwerking zijn om het mobiliteitsvraagstuk op te lossen ipv concurrentie. Concurrentie moet niet worden verward met integraal bedrijfsmatig werken. In het VK is er veel concurrentie op het spoor met heel veel spoorbedrijfjes, maar werkt men niet kosteneffectief of bedrijfsmatig op te kleine schaal. Nederland is voor personenvervoer ook te klein voor veel bedrijfjes.

Patrick EHV|20.08.24|21:20

De structuur van het OV moet in NL anders om integraler OV te kunnen bieden. Binnen de westelijke, hoogstedelijke Randstad is metro/lightrail de backbone van het OV, met hoge frequenties (liefst ATO zoals in Lille). Sommige lijnen van het hoofdspoor kunnen door de vervoerskarakteristiek ook worden omgebouwd tot metro. Dat heeft dan een goede aansluiting op HOV/BRT, bus en tram. Buiten de Randstad gaan de regionale lijnen terug naar de NEDERLANDSE Spoorwegen, die dus weer heel NL gaat verbinden.

Patrick EHV|20.08.24|21:20

Die regionale lijnen moeten dan goed aansluiting bieden (hubs) op de IC- en internationale lijnen en rijden volgens frequenties van PHS en lager. NS moet dan wel een plattere, servicegerichte organisatie krijgen, ipv vasthouden aan de pyramide uit het tijdperk van de stoommachine. Spoordochters van buitenlandse (staat)bedrijven of investeerders worden vriendelijk bedankt en mogen helpen de problemen op te lossen in hun eigen land (net als NS zich heeft teruggetrokken uit enkele buitenlanden)

Patrick EHV|20.08.24|21:21

Men zou zsm de N/Z-lijn moeten doortrekken tot Hoofddorp, de ring van A’dam sluiten. Ook metrolijn naar Zaanstad via een apart station Havenstad en IJmeerlijn bouwen (het is van de zotte dat de grootste voorstad van A’dam vooral via de snelweg is verbonden). Zo kunnen de A4, A5, A9, A10, A6 en A1 worden ontlast en loopt regio A’dam niet vast. Ook rond R’dam/DenHaag zou men de metro/lightrail kunnen uitbreiden. Hoogwaardige en hoogfrequente verbindingen met hubs zijn goed alternatief voor auto.

Patrick EHV|20.08.24|21:21

In de ring rond de Randstad zou men nog tram kunnen aanleggen (zoals in Utrecht), maar geen metro. En daarbuiten is BRT/HOV de backbone voor stedelijke netwerken. Buiten de Randstad, en vooral buiten de ring rond de R’stad, kan men Automatic Train Operation en spitsstroken toepassen. Denk aan A4 Zoomland-Markiezaat, A67, A2 onder Eindhoven, A76 Kerensheide-Ten Esschen, A58, A73 Zaarderheiken-Tiglia, N18, N50. En nog een paar stukjes nieuw zoals A15 Bemmel – Zevenaar, N35 om Marienheem.

Patrick EHV|20.08.24|21:21

Kijk hoe andere landen hun mobiliteit organiseren zoals Zwitserland. En steden als Stockholm bouwen hun metrosysteem langzaam maar gestaag uit waardoor het 1,2 tot 1,5 miljoen mensen per dag vervoert en de stad veel minder congestie heeft. Vancouver is 10 jaar later begonnen met metro/skytrain, maar heeft inmiddels 60% meer netwerk dan A’dam. Met Deltaplan 2035 kan men goed uitleggen dat men beter nu voor de lange termijn investeert en veel problemen met files, vuile lucht, geluidshinder oplost.

Marc Busio|21.08.24|19:47

@Patrick EHV: Je verwacht heel wat van de politiek, maar ik kan je zeggen: Den Haag heeft het helemaal gehad met het OV en met NS en ProRail in het bijzonder. Ze zijn al decennialang niet in staat om een wezenlijke bijdrage aan de mobiliteit te leveren en ondanks stimuleringsbeleid heeft het overgrote deel van de Nederlanders geen zin om met trein of bus te reizen omdat het te duur, te langzaam en te onbetrouwbaar is. Het toekomstperspectief van het openbaar vervoer was nog nooit zo duister.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.