MIRT-onderzoek: Nedersaksenlijn gaat tussen de 1,7 en 3,9 miljard euro kosten

station Veendam
Nu is station Veendam eindpunt van deze trein. Gaat dat veranderen? Creative Commons/Sneeuwvlakte

Uit de deelrapportage Spoor van het MIRT-onderzoek naar de mogelijke aanleg van de Nedersaksenlijn hebben de participerende adviesbureaus een belangrijkste conclusie verbonden. De onderzoekers zouden kiezen voor tracé Zuid tussen Stadskanaal, Ter Apel en Emmen langs de N391 en nieuwe te ontwikkelen stations in Stadskanaal en Ter Apel. Tevens doen de onderzoekers een aantal aanbevelingen ten aanzien van de volgende fase in het MIRT-onderzoek.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “MIRT-onderzoek: Nedersaksenlijn gaat tussen de 1,7 en 3,9 miljard euro kosten”

Patrick EHV|26.09.24|16:23

Hebben de onderzoekers echt gekeken naar een minimal viable product? Prijs per km komt in de buurt van de Uithoflijn of zelfs in de buurt van A4-Midden Delfland, terwijl bij de Nedersaksenlijn de bedding en het spoor er al liggen (hoewel het spoor wel vernieuwd moet worden). Het kan niet zo zijn dat spoor ongeveer evenveel kost als infra in de Randstad. Kijk ook naar traject Emmen – Weerdinge (bestaande bedding) – direct naar Musselkanaal (17 km) en dan via bestaand spoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.