Vervanging spoorbrug over de Gouwe duurt negen maanden
Vorige week was de spoorbrug over de Gouwe tussen Bovegraven en Alphen aan den Rijn bijna een dag lang gestremd omdat er een binnenvaartschip tegenaan was gevaren. Eind 2026 wordt het erger: dan wordt de complete spoorbrug vernieuwd en is er negen maanden lang geen treinverkeer mogelijk tussen beide Zuid-Hollandse plaatsen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Een nieuwe spoorbrug bouw je er toch naast, terwijl het treinverkeer over het oude exemplaar doorgang kan vinden. Gedurende een buitendienststelling van enkele dagen sluit je de nieuwe aan, waarna de oude kan worden afgebroken. Kan dit in Nederland tegenwoordig ook al niet meer? Afgelopen jaren met de nieuwe spoorbrug over het Albertkanaal tussen Lier en Herentals gezien hoe perfect dat werkt. De buitendienststelling van het traject bleef beperkt tot enkele weekenden.
Onacceptabel. Ik zou tegen ProRail zeggen, kom maar met een oplossing. Want dit kan echt niet.