Cijfers CBS tonen aan: van ‘modal shift’ is geen sprake meer
In 2023 is er 39,3 miljoen ton aan goederen vervoerd over het spoor. Dat is 11,5 procent minder dan in 2022, dat nog een topjaar was. In dat jaar werd het hoogste vervoerde gewicht ooit gemeten. In 2024 daalt het goedervervoer per spoor nog verder, zo blijkt uit het overzicht van de Snelle Indicatoren Goederenvervoer van het CBS.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
De overheid _zegt_ in te zetten op een modal shift naar meer duurzame vormen van transport, maar “actions speak louder than words” en net als bij (het niet invoeren van) rekeningrijden is er ten enen male geen sprake van flankerend beleid of zelfs maar gelijke behandeling.
Als 20 vrachtwagens met elk een chauffeur rijden (bij personeelstekort) voordeliger is dan 1 trein rijden met 1 machinist is er iets fout aan de randvoorwaarden van rijks-, provinciale en gemeentelijke infrastructuur(kosten).