Dat het kabinet nu niet toehapt, betekent niet dat het gedaan is met de Lelylijn
Er is nog hoop voor voorstanders van de Lelylijn. In tegenstelling tot wat de berichtgeving rondom het onderwerp soms doet geloven, heeft het kabinet de treinverbinding nog niet op de lange baan geschoven. Het definitieve besluit volgt namelijk pas volgende maand. ‘Niet logisch om nu te stoppen vanwege een bureaucratische horde’, vindt voorvechter René Paas.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Eigenlijk is het zonneklaar dat de lijn er moet komen en uitvoeringstechnisch zijn er geen belemmeringen (dus doorgaan volgens regeerakkoord) maar nu komt er vertraging door geneuzel. Het lijkt me goedkoper om ontwikkel- en ontwerp door (bureaus uit) het Noorden te laten doen, want goedkoper, lokale kennis en praktischer, dan dure bureaus uit de Randstad die veel budget opeten en de politiek naar de mond praten. Maar 3 miljard reserveren hoorde ook bij het frame (men wist dat het veel meer kost)
Kijk naar MVP (minimal viable product) voor Lelylijn en Nedersaksenlijn en maak zo veel mogelijk gebruik van Europese subsidies. Maak de Lelylijn ook geschikt voor internationaal, dwz Bremen, Hamburg, Kopenhagen, Malmo (misschien niet iets wat een nationalistisch kabinet op mikt, maar waar wel waarvoor nog meer subsidies geregeld kunnen worden). Gebruik voor ontwerp A.I. om kostenbesparingen te realiseren. Leer lessen van Hanzelijn (was ook goedkoper dan begroot).