‘Ongeoorloofd plaatsen ‘bijdraad’ verergerde brand autotrein bij Etten-Leur’
ProRail heeft het onderzoek afgerond naar de brand in de goederentrein die hybride auto’s vervoerde bij Etten Leur, op 14 september vorig jaar. Uit het onderzoek blijkt dat de brand ontstond door een bovenleidingbreuk. Die breuk ontstond evenwel op een plek waar een ‘bijdraad’ was geplaatst, bij wijze van spoedreparatie. “Het plaatsen van bijdraden is niet meer toegestaan, omdat deze reparatiemethode tot grotere schade en meer hinder leidt op het moment dat de draad daar toch breekt. Bovendien is er dan een verhoogd risico dat die bijdraad wordt meegesleept door de stroomafnemer van de trein”, zo stelt ProRail in het onderzoeksrapport.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het hierboven genoemde herinschakelen na uitval is sowieso levensgevaarlijk. Werkelijk onvoorstelbaar dat de Inspectie dit toelaat!!! Waar is de electrotechnische basiskennis??? Een operator MOET (kunnen) vaststellen wat de oorzaak is geweest van afschakelen.
Dat is technisch gezien tegenwoordig helemaal niet moeilijk meer obv logging-gegevens van stroom & spanning. Zomaar weer inschakelen kan personeel en omstanders doden en enorme schade veroorzaken.
@ACF Sierts: de focus van ProRail is niet op technische kennis (wat vreemd is, want het is in feite een technische dienstverlener voor het spoor), maar op geld. En ipv Nederlands mobiliteitsbudget zo goed mogelijk te koppelen aan technisch spooronderhoud en uitbreiding, lijkt het erop dat ProRail zo veel mogelijk geld naar zich toe haalt en dit besteed aan algemeen management (heel veel directeuren), asset management, PR, KPI-management, kortom zaken van weinig waarde
In dat geval zou het management van ProRail erg Self Serving zijn, waarbij ze met hun beperkte skills toch een vorstelijk salaris voor zichzelf regelen. Het zou beter zijn als er een andere cultuur zou komen, met een technische focus, lage kosten, zoals een drinkwaterbedrijf. Verzet tegen deze nieuwe cultuur, en tegen ZBO lijkt hevig, en lijkt een poging om de status quo tbv algemeen management in stand te houden, wat ten koste zou gaan van de Nederlandse reiziger en cargoklant
ProRail zou zich af kunnen vragen of doorgaan op de oude weg het bedrijf nog maatschappelijk relevant maakt. Infrabel kan elektrificeren voor 1,2 miljoen per km (3 a 4 keer zo goedkoop), tegen bovendien , hogere specs van 3 kV . En het zet in om de havens te ondersteunen, nu met treinen van 750m (waar ProRail eigenlijk niet meer aan wil en worstelt met basic onderhoud Havenspoor). Het lijkt alsof er weer goede PR nodig is, ProRail weer met veel bombarie een Onbewaakte Overweg sluit. Relevantie?
Het was Peer Eringa zelf die beklaagde dat er in ProRail maar 2 mensen waren die echt verstand hebben van bovenleidingen. Hopelijk is die inmiddels wat meer, maar het moet zich wel uiten in een betere performantie van ProRail. Dat bedrijf kan beter kijken hoe Infrabel het veel beter doet in onderhoud en projectkosten (bijvoorbeeld kosten van elektrificatie 1,2 miljoen per km voor 3kV!).