Defecte wissels bij Tilburg en Vught spelen treinverkeer parten
Gisteren al en vandaag opnieuw werden treinreizigers in Noord-Brabant geplaagd door vertragingen en zelfs uitgevallen treinen. Gistermiddag reden er veel minder treinen tussen Breda en Tilburg. De problemen begonnen om 13.00 uur en waren pas na de avondspits opgelost. Vandaag waren er problemen op de trajecten Den Bosch-Boxtel en Den Bosch-Tilburg. “In alle gevallen was er sprake van een kapot wissel”, vertelt ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ze zullen bij ProRail gedacht hebben: ‘Hadden we deze wissels nu ook maar verwijderd, dan hadden ze niet meer kapot kunnen gaan’.
Da’s net zoiets als “kreeg men maar geen salaris, dan kon het ook niet te weinig zijn”…
Wissels storen pas als je ze gebruikt.
Bovendien is storingsniveau geen natuurwet maar een keuze – in materiaal, in constructie, in onderhoud (echt onderhoud, niet regels in een spreadsheet) en preventie in plaats van herstel. Kortom, de wil (en overtuiging) het altijd te (kunnen) laten werken. Maar _die_ les wil men dan weer _niet_ leren uit Japan.