ProRail zoekt structurele oplossing voor verzakkingen Zeeuwse lijn

Stopmachine Volkerrail
Een stopmachine in actie (foto ter illustratie) Spoorjan/Wikimedia Commons

De verzakkingen die vanaf november 2023 het spoorverkeer op de Zeeuwse Lijn ontregelden, zijn vrijwel geheel verholpen. Op bijna het gehele traject kan weer op volle snelheid worden gereden. Nu werkt ProRail samen met Movares aan maatregelen om de verzakkingen in de toekomst te voorkomen.

Treinen tussen Roosendaal en Vlissingen mochten vanaf 23 november plotseling nog maar 40 km/uur rijden, nadat machinisten verzakkingen ontdekten op de Zeeuwse Lijn. Daardoor konden er nog maar twee treinen per uur rijden op het traject. Dankzij herstelwerkzaamheden waren er op 19 december nog maar op vier plekken snelheidsbeperkingen van kracht, waardoor de normale dienstregeling kon worden hervat. Afgelopen donderdag meldde ProRail dat er nog maar op één punt snelheidsbeperkingen gelden en dat het onderhoud zo goed als af is.

Laatst overgebleven beperking vanwege overweg

De laatste snelheidsbeperking op het traject houdt in dat treinen met 100 km/u rijden, licht ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen toe. “Dus de treinen hoeven daar geen veertig te rijden. Op dat punt is ook een verzakking geconstateerd, maar dat is bij een overweg. Die moet in z’n geheel worden gelicht, en het kost wat meer tijd om dat te regelen. Maar dat heeft geen invloed op de dienstregeling.” Volgens Van der Cruysen is er nog geen datum vastgesteld voor deze werkzaamheden. “Maar we zijn ermee bezig.”

Afwatering verbeteren, vaker met de stopmachine

Regiodirecteur Dimitri Kruik van ProRail vindt het “erg vervelend dat er zoveel hinder is geweest voor de Zeeuwse reiziger.” Maar hij is “blij dat onze aannemer zo snel mogelijk het hele spoor met stop-inzetten heeft verbeterd. We willen nu innovatieve technologieën inzetten en maken een plan voor langdurige oplossingen.” Onder deze oplossingen vallen onder andere het aanbrengen van drainage op diverse locaties, het verbeteren van het spoorlichaam en het vernieuwen van spoorstaven, ballast en dwarsliggers, zo meldt ProRail.

Pilot met sensoren

Ook gaat de spoorbeheerder op verschillende locaties een zandlaag aanbrengen tussen de kleigrond en het spoor, om de afwatering te verbeteren. “Indien nodig en mogelijk nemen we extra maatregelen wanneer resultaten van het onderzoek van Movares naar de baanstabiliteit daartoe leiden.” ProRail meldt verder dat aannemer VolkerRail een pilot gaat doen met sensoren in het spoor om sneller verzakkingen te kunnen signaleren. Ook gaat de aannemer voorlopig met grotere regelmaat het traject over met de stopmachine.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail zoekt structurele oplossing voor verzakkingen Zeeuwse lijn | SpoorPro.nl

ProRail zoekt structurele oplossing voor verzakkingen Zeeuwse lijn

Stopmachine Volkerrail
Een stopmachine in actie (foto ter illustratie) Spoorjan/Wikimedia Commons

De verzakkingen die vanaf november 2023 het spoorverkeer op de Zeeuwse Lijn ontregelden, zijn vrijwel geheel verholpen. Op bijna het gehele traject kan weer op volle snelheid worden gereden. Nu werkt ProRail samen met Movares aan maatregelen om de verzakkingen in de toekomst te voorkomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.