BBB verruilt tractor voor trein: ‘vol inzetten op regioverbinding’
Er komen weer Tweede Kamerverkiezingen aan en het thema spoor lijkt in bijna alle politieke partijprogramma’s een prominent onderwerp te zijn. SpoorPro wil weten wat de partijen van plan zijn met de spoorsector. We trappen af met de BoerBurgerBeweging (BBB), die tijdens de Provinciale Statenverkiezingen, in één klap de grootste partij van Nederland werd. BBB wil inzetten op beter regionaal treinverkeer en is van mening dat er gewogen moet worden gekeken naar de miljoenenbudgetten die naar het Randstedelijke spoor vloeien.
Sinds de oprichting van BBB in november 2019, heeft het partijbureau van de agrarische partij niet stilgezeten. Het gaat bij BBB allang niet meer alleen over stikstof en boerenrechten, ook andere – veel bredere – thema’s hebben ondertussen een plekje gevonden in het verkiezingsprogramma. De spoorsector is bijvoorbeeld een heet spoorijzer geworden voor BBB, zo benadrukt Tjerk Zeitsen, parlementair beleidsmedewerker voor de Tweede Kamerfractie van BBB. Zeitsen is tevens de door Caroline van der Plas naar voren geschoven woordvoerder mobiliteit namens de partij.
Zeitsen: “Het is natuurlijk geen geheim dat wij vinden dat er in de regio betere ov-verbindingen moeten komen”. Volgens Zeitsen is dat in de begroting en de onlangs gepresenteerde Miljoenennota niet terug te zien. “In het toekomstbeeld lijkt er vooral ingezet te gaan worden op versterking van de Randstad”, schetst Zeitsen. BBB wil naar eigen zeggen de “negatieve spiraal” in de regio waarin alle basisvoorzieningen zijn verdwenen doorbreken. “Ook het platteland moet weer een stem krijgen”, zo luidt de insteek van het partijprogramma.
‘De Kracht van het Noorden’
De partij kijkt verder dan de Amsterdamse Zuidasdok en de stadse lightrailinfra zoals het Rotterdamse megaproject bij de Roseknoop en wil voornamelijk inzetten op goede spoorverbindingen tussen de stad en het platteland. Eerder trok de regio Noord-Nederland al aan de noodrem met de conclusie dat ze het ook zonder de Randstad af zouden kunnen. Een rapport daarover met de titel ‘De Kracht van het Noorden’ werd halverwege februari van dit jaar aangeboden aan de Commissarissen van de Koningin van Groningen, Friesland en Drenthe. BBB staat achter dit plan.
Ook het verbeteren van de verbindingen die vallen onder de zogeheten Euregio’s is een speerpunt van BBB. De Euregio’s zijn acht grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden voor treinverkeer tussen Nederland, Duitsland en België. “Het is fijn als mensen in Zuid-Limburg, Oost- en Zuid-Brabant, Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen snel naar de stad kunnen met de trein, maar in deze regio’s is het ook belangrijk dat er goede verbindingen zijn met grensregio’s als Duitsland en België”, zo stelt de partij in haar partijprogramma voor de Kamerverkiezingen in november.
Veel middelen en energie naar spoor in de Randstad
Volgens Zeitsen wordt er in de regio vooral ingezet op “vraaggestuurde mobiliteit” zoals belbussen. “Dat zien wij niet als een eindoplossing voor betere bereikbaarheid in de regio, maar hoogstens als noodoplossing. Denk aan een flessenhals Meppel bijvoorbeeld, of de Nedersaksenlijn. Het komt niet tot amper terug in de begroting.” Zeitsen en zijn partij stellen dat er keuzes moeten worden gemaakt, maar dat binnen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afwegingen worden gemaakt waarin de regio onvoldoende in wordt meegenomen.
“We snappen natuurlijk ook dat je niet zomaar even snel nieuwe spoorverbindingen kunt aanleggen, maar met aanpassingen op al bestaand spoor kan er al heel veel verbeterd worden”, zo besluit Zeitsen, om daar nog maar eens aan toe te voegen: “Het lijkt er weer op dat veel van de middelen en energie naar het spoor in de Randstad gaan, terwijl er juist een grote inhaalslag te maken is elders.”
Waar de extra financiën voor het spoor binnen de regio vandaan moeten komen heeft volgens Zeitsen te maken met weloverwogen afwegingen. Hij benadrukt dat er “heel goed moet worden gekeken” dat er geen lopende spoorprojecten onder druk komen te staan die “voor de doorstroom van het hele land” van belang zijn.
BoerBurgerBeweging
De BBB, naar eigen zeggen “de stem van en voor het platteland”, wist tijdens de Provinciale Statenverkiezingen indruk te maken buiten de boerenpaden en werd zelfs in alle twaalf provincies de grootste partij van Nederland. In de randstedelijke gemeente Den Haag wist de partij zelfs de invloedrijke PvdA in te halen door 8,7 procent tegenover 7,9 procent van de stemmen weg te kapen. In Almere, waar van oudsher veel ex-Amsterdammers wonen, werd BBB zelfs de grootste partij tijdens de laatste verkiezingen.
In de meest recente peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen, die plaatsvinden op woensdag 22 november, staat BBB nu op 11 tot 15 zetels. Daarmee zou BBB tussen de zeven en negen procent van het electoraat kunnen binnenharken. Alleen de VVD (25-29 zetels), het NSC van Pieter Omtzigt (23-27 zetels), de combinatie PvdA-GroenLinks (22-26 zetels) en de PVV (15-19 zetels) staan op dit moment virtueel gezien boven BBB.
Lees ook:
- ProRail zet politieke partijen ‘op het juiste spoor’ met verkiezingsagenda
- Provincies nemen zelf initiatieven om spoorlijnen te elektrificeren
- Na Noordoost-Nederland wil ook Limburg nu miljarden van het Rijk
- Poging twee tot aanbesteding Maaslijn in gang gezet
- Merwedelijn lijkt streepje voor te hebben op Lelylijn en Nedersaksenlijn
- Noord-Nederland: ‘Wij hebben de Randstad niet nodig’
- Lobby noordoost-Nederland beloond door Tweede Kamer: 113 miljoen voor spoorinfra
- Kamerpartijen pleiten voor miljoeneninvestering infra in “onderbedeeld” Noord-Nederland
- Noordoostelijke provincies trekken samen op om Nedersaksenlijn toch voor elkaar te krijgen