Smeren om piepen tegen te gaan in Ede

Ede-Wageningen, nog zonder dak
In de verte zie je een grote bocht. Foto is genomen vanaf station Ede-Wageningen, vlak voordat het nieuwe station van een dak werd voorzien. Na het station maakt het spoor nog een scherpe bocht. Jeroen. Baldwin/SpoorPro

Het spoor in Ede maakt een flinke bocht, dwars door de stad. Door die lange bochten in het spoor ontstaat op sommige plekken een piepend en snerpend geluid, veroorzaakt door de treinwielen die de rails volgen. Om dit booggeluid te verhelpen, installeert ProRail vanaf deze week een smeerinstallatie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Smeren om piepen tegen te gaan in Ede”

nico plones|07.08.24|11:51

En dat smeersel loopt allemaal de grond in zodat samen met dat kwartsstof flink wat milieuvervuiling veroorzaakt

Tsjerk Grasman|07.08.24|19:49

Kom op jullie als professionals: bij het spoor spreekt men van bogen, geen bochten..

Illya Vaes|28.08.24|14:10

De enige “boog” op de foto is de zeer flauwe boog (voor 140 km/h) vanaf de vrije baan naar spoor 5.
De boog naar de Zuidelijke Spoorstraat (richting Ede Centrum) ligt verscholen achter de FLIRT / het restant van de overkapping en liften bij de oude opgang naar het perron (en wat perronmeubilair).
Het draaistel draait wel mee (hint: “draai”). Door de lage snelheid kan het conische wielprofiel onvoldoende worden benut om de door het buitenwiel afgelegde weg groter te maken dan bij het binnenwiel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Smeren om piepen tegen te gaan in Ede | SpoorPro.nl

Smeren om piepen tegen te gaan in Ede

Ede-Wageningen, nog zonder dak
In de verte zie je een grote bocht. Foto is genomen vanaf station Ede-Wageningen, vlak voordat het nieuwe station van een dak werd voorzien. Na het station maakt het spoor nog een scherpe bocht. Jeroen. Baldwin/SpoorPro

Het spoor in Ede maakt een flinke bocht, dwars door de stad. Door die lange bochten in het spoor ontstaat op sommige plekken een piepend en snerpend geluid, veroorzaakt door de treinwielen die de rails volgen. Om dit booggeluid te verhelpen, installeert ProRail vanaf deze week een smeerinstallatie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Smeren om piepen tegen te gaan in Ede”

nico plones|07.08.24|11:51

En dat smeersel loopt allemaal de grond in zodat samen met dat kwartsstof flink wat milieuvervuiling veroorzaakt

Tsjerk Grasman|07.08.24|19:49

Kom op jullie als professionals: bij het spoor spreekt men van bogen, geen bochten..

Illya Vaes|28.08.24|14:10

De enige “boog” op de foto is de zeer flauwe boog (voor 140 km/h) vanaf de vrije baan naar spoor 5.
De boog naar de Zuidelijke Spoorstraat (richting Ede Centrum) ligt verscholen achter de FLIRT / het restant van de overkapping en liften bij de oude opgang naar het perron (en wat perronmeubilair).
Het draaistel draait wel mee (hint: “draai”). Door de lage snelheid kan het conische wielprofiel onvoldoende worden benut om de door het buitenwiel afgelegde weg groter te maken dan bij het binnenwiel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.